• Xerox/

Xerox förbättrar automationen och introducerar bläck i guld- och silvermetallic

Stockholm, Sverige, 24 mars 2015 – Xerox lanserar de nya tryckpressarna Versant 80 och Colour 800i/1000i. Maskinerna är framtagna för att hjälpa tryckerier att skapa och producera mer lönsamma jobb med garanterad bild- och färgkvalitet.

Versant 80 är tillverkad för att producera högkvalitativa digitala trycksaker snabbare och på fler medietyper. Tryckpressarna Colour 800i/1000i erbjuder Specialty Dry Ink i äkta Pantone-certifierad med guld- och silvermetallic. Med ökad automatisering låter pressarna tryckerier upprätthålla en hög produktivitetsnivå.

Versant 80
Versant 80 är en lättanvänd digital tryckpress, som ger offset-kvalitet och automatiserade funktioner som optimerar bildkvalitet, färg och registrering. Maskinen trycker 80 sidor per minut (ppm), levererar Ultra HD, 1200 x 1200 x 10-bit bildkvalitet på 2400 x 2400 dpi och kan hantera en rad olika medietyper med sin moderna fixeringsenhet och Xerox EA Low Melt Dry Ink.

För tryckerier som söker extra produktivitet kommer Versant 80 finnas tillgänglig med ett Performance Package, som upprätthåller topphastigheter på 80 ppm på papper upp till 350 gsm, tillsammans med linjerad spektrofotometer för förbättrad färgautomation.

– Vi trycker allt från visitkort till inbundna böcker och Versant 80 gör det möjligt att genomföra dessa färgrika jobb med den offset-kvalitet som vissa av våra kunder föredrar. Dessutom gör utskriftskvaliteten att vi kan producera kortsiktiga jobb på ett mer effektivt sätt – vilket sparar både tid och pengar för våra kunder och deras verksamheter, säger Tim Sheppard, production director, Alphaset.

Versant 80 har två valbara servrar: Xerox EX-i 80 Print Server eller Xerox EX 80 Print Server. Tryckerier kan enkelt producera personlig kommunikation utifrån variabeldata med tilläggsmjukvaran XMPie uDirect Classic Pro.

Tryckpressarna Colour 800i/1000i
Sedan lanseringen för fem år sedan, har Xerox Colour 800/1000 hjälpt tryckerier att utöka sina digitaltrycksverksamheter genom att producera applikationer i fullfärg med livfulla bilder på flera olika papperstyper.

De senaste enheterna, Xerox Colour 800i/1000i, inkluderar valbar specialfärg (guld och silver samt Clear Dry Ink) som förhöjer värdet av trycksakerna med kreativa effekter som ett klart och torrt bläck. Xerox är först i branschen att erbjuda torrt silverbläck vid normal tryckhastighet.

Med de nya tryckpressarna kan tryckerier migrera värdefulla trycksaker med foliering, så som inbjudningar, certifikat, visitkort och short-run, high-value digital production. Multi-pass-tryck med klart bläck adderar extra textur och känsla. Guld- och silverbläcket skapar uppseendeväckande effekter på ett brett utbud av applikationer.

Tryckpressen Versant 80 är tillgänglig för beställning från och med april. Tryckpressarna Colour 800i/1000i är tillgängliga att installeras i mars. Versant 80 med Performance Package och den valbara uppgraderingen för befintliga Colour 800/1000-kunder kommer att bli tillgänglig under det andra kvartalet.

Save the date: Google+ Hangout
Torsdagen den 23 april arrangerar Xerox ett Google+ Hangout med titeln “Ask the Experts: Looking Beyond Dots Per Inch with the Xerox Versant 80 Press.” Tillsammans med Jim Hamilton, group director, InfoTrends, utforskar två kunder print-upplösningens viktiga roll. För mer information, klicka här.

Xerox är ett globalt tjänste-, teknik- och dokumenthanteringsföretag som hjälper organisationer att förändra sättet som de hanterar sina affärsprocesser och sin information. Med huvudkontor i Norwalk, Connecticut, USA har Xerox fler än 140 000 anställda och gör affärer i mer än 180 länder och tillhandahåller affärsprocesstjänster, tryckutrustning samt hårdvara och mjukvara för att hantera information - från data till dokument. Läs mer på www.xerox.se