Xerox lanserar iGen 150

– Ny tryckpress med upp till 25 procent högre hastigheter

Stockholm, 4 maj, 2012 – . Xerox lanserar tryckpressen iGen 150. Den senaste tryckpressen från Xerox ger tryckerier användarvänlighet, snabba produktionstider och stabil och hög bildkvalitet vid varje tryck. Den nya iGen 150 visas upp under den världsledande tryckmässan Drupa 2012 och bygger på Xerox prisbelönta iGen-plattform.

Sedan iGen-plattformen introducerades 2008, har tryckpressen iGen4 använts av mer än 1 000 kunder för att producera miljoner sidor per månad. Tryckpressen iGen4 har dessutom uppmärksammats för att vara det mest produktiva systemet i sin kategori, vid tester genomförda av SpencerLab Digital Color Laboratory.

Automatisering = Produktivitet = Fler jobb
Med hastighetsökningar på upp till 25 procent i produktionen klarar iGen 150 hela 150 sidor per minut eller 3000 ark i stora format (upp till 660 mm) i timmen, vilket gör att tryckerierna kan ta emot och köra fler jobb. Varje sida skapas med en patenterad ”bild-på-bild”-teknik med ett matt Dry Ink för ett mer levande digitaltryck.

Xerox iGen 150 hjälper till att minska tids- och resursåtgång som krävs för att få ett resultat med hög kvalitet. Detta möjliggörs med bland annat med följande nyheter:

• 2 400 x 2 400 dpi bildsystem – den mest exakta upplösningen som finns tillgängligt på ett iGen-system.
  • Ett Auto Density Control System - upptäcker och justerar oregelbundenheter i trycket innan de sker.
  • Automated Colour Maintenance - ersätter och eliminerar en rad manuella steg genom att analysera färger och meddela användaren när tryckpressen är klar för produktion.

iGen 150 hanterar en rad olika papperstyper, så som mönstrade, genomskinliga och tunga omslagspapper. Tryckerier kan på ett enkelt sätt skapa arbeten med blandade utskriftsjobb som exempelvis krävande direktbrevskampanjer med tillhörande svarskort

Xerox iGen 150 kommer att finnas tillgänglig för beställning under juli med leverans och installation under tredje kvartalet 2012.

Hans Öberg, produktchef Xerox Sverige, 070-662 01 77, hans.oberg@xerox.com

Stefan Lundin, Pressansvarig på Xerox Sverige, 08-795 10 80, stefan.lundin@xerox.com

Jonathan Stara, Spotlight PR, 076-545 40 14, jonathan.stara@spotlightpr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 134 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder.

Xerox Europa har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information, besök www.xerox.se.