Xerox nya tryckpress gör inkjet-teknik tillgänglig för fler

STOCKHOLM, Sverige, 26 februari 2015 – Xerox senaste tryckpress gör inkjet-teknik tillgänglig för fler trycksaksleverantörer, genom att sänka trösklar som höga tryckvolymer, storlek och kostnad.  Xerox Rialto 900 Inkjet Press erbjuder unika funktioner och skapar ett helt nytt segment in den växande marknaden för inkjetproduktionstryck i färg.

Som världens första fullt integrerade rulle till ark-lösning på smal pappersbana passar Rialto 900 för tryckerier som producerar 1,5-5 miljoner bilder per månad.  Rialto 900 har det minsta fotavtrycket av alla inkjet-maskiner på marknaden – 3,58 x 1,55 meter, vilket gör den till ett kostnadseffektivt alternativ för en rad olika produktionsmiljöer.

– Med Rialto 900 skapar vi ett helt nytt marknadssegment för inkjet som förändrar spelreglerna genom att föra samman arktryck, inkjet och offset. Det är en viktig utveckling för tryckerier som vill förbli konkurrenskraftiga och för tryckmarknadens överlevnad på lång sikt, säger Paul Morgavi, COO, Inkjet Division, Xerox, och VD för Impika.

Enheten är snabb och levererar bildkvalitet för direktreklam, transaktionsdokument och bokproduktion. Tryckpressen har en allt-i-ett design med front-end controller, pappersrulle och efterbehandlingskomponenter inbyggda i maskinen, vilket är yteffektivt samtidigt som det är praktiskt vid maskinunderhåll.

Tryckpressen automatiserar och förenklar en rad arbetsflöden med hjälp av XMPie PersonalEffect StoreFlow, FreeFlow Core och VI Suite samt lösningar från GMC och Solimar.

Övriga funktioner:

• 1000 x 1000 dpi upplevd upplösning för högsta kvalitet
  • Integrerad och automatiserad missing jet detection och duplexregistrering
  • Xerox vattenbaserade HD-bläck
  • PDF eller IPDS kontrollenhet.
  • Integrerad skärare och avläggare.
  • Stor pekskärm för enklare tillgång till olika tillval

Rialto 900 är den första produkten som utvecklats och lanserats gemensamt av Xerox och Impika, endast två år efter förvärvet. Dessutom har Impikas produktportfölj helt integrerats med Xerox produkter och varumärke.

Fler framsteg inom Inkjet
Xerox lanserar även Impika Evolution Inkjet Press, som levereras med ett så kallat VHQ-läge (Very High Quality) som jämnar ut ytan och förstärker detaljer och visuell bildupplösning på både offset- och Inkjet-behandlat papper. Större nivåer av bläck skjuts ut från olika munstycken till papper, vilket maximerar styrningen av bläckdropparnas placering vid höga hastigheter.

Tillgänglighet
Xerox Rialto 900 Inkjet-press presenterades under Hunkeler Innovationsdays 2015 i Luzern i Schweiz och finns tillgänglig från och med i dag.

Se film från avtäckningen här: http://youtu.be/nSnd8rUCgl4

Xerox är ett globalt tjänste-, teknik- och dokumenthanteringsföretag som hjälper organisationer att förändra sättet som de hanterar sina affärsprocesser och sin information. Med huvudkontor i Norwalk, Connecticut, USA har Xerox fler än 140 000 anställda och gör affärer i mer än 180 länder och tillhandahåller affärsprocesstjänster, tryckutrustning samt hårdvara och mjukvara för att hantera information - från data till dokument. Läs mer på www.xerox.se