Xerox och IVA offentliggör finalister till Chester Carlsons Forskningspris 2015

Stockholm, 24 juni 2015 – Chester Carlsons forskningspris 2015, som delas ut av  Xerox  och  IVA  (Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien), fyller 30 år i år. I dag offentliggörs de två forskare som står som finalister till 2015 års pris.

Svenskättlingen Chester Carlson tog patent på den första torrkopieringsprocessen, xerografi-metoden, som helt förändrade hur människor kunde dela information och la grunden för både informationssamhället och företaget Xerox som i dag har över 140 000 anställda i 180 länder. Chester Carlsons metod används fortfarande i moderna skrivare och kopiatorer.

Sedan 30 år tillbaka delar stiftelsen Xerox svenska fond för forskning i informationsvetenskap ut Chester Carlsons forskningspris. Årets nominerade forskare är:

• Dr. John-Olof Nilsson , Postdoktoral i signalbehandling vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Nilsson nomineras för sin forskning inom positionering.

• Dr. Shahrouz Yousefi , Lektor vid institutionen för medieteknik vid Linnéuniversitetet i Växjö. Yousefi nomineras för sin forskning inom intuitiv 3D-interaktion genom handrörelsebaserade sökmotorer.

Chester Carlsons Forskningspris tilldelas personer, institutioner eller inrättningar för forsknings- eller utvecklingsarbeten inom området informationsvetenskap. Priset har sin bakgrund i att Xerox donerade en summar pengar för att högtidlighålla HM Konungens besök vid Xerox forskningscenter PARC 1984. Den 9 september året därpå instiftades Xerox svenska fond för forskning i informationsvetenskap och stiftelsen firar följaktligen 30 år 2015. Stiftelsen har sedan instiftandet förvaltats av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och har som ändamål att främja vetenskaplig forskning inom informationsteknologi.

Pristagaren ska nyligen, eller för högst fyra år sedan, ha avlagt disputation och belönas med en prissumma på 150 000 kronor. Pristagaren utses av stiftelsens styrelse och presenteras vid ett evenemang den 20 oktober 2015.

Om Dr. John-Olof Nilsson
Dr. John-Olof Nilsson forskar på teknik för att positionera människor i mindre grupper. Nilssons forskning omfattar allt från grundforskning till praktisk tillämpning med bl.a. brandmän i realistiska miljöer. Möjligheterna med denna typ av forskning anses vara enorma, med tillämpningar inom så olika områden som monitorering inom åldringsvård och sportaktiviteter.

Platstbaserade tjänster är ett kraftigt växande område och en rad företag, såsom Sandvik, Husqvarna och ICA har redan besökt KTH enbart för att titta närmare på Nilssons teknik.

Om Dr. Shahrouz Yousefi
Dr. Shahrouz Yousefi har med sin forskning utvecklat ett helt nytt sätt för interaktion med den mänskliga handen. Hans teknik gör det möjligt att kontrollera och manipulera digitalt innehåll i smarta enheter genom att i realtid analysera handrörelser. De unika styregenskaperna är extremt realistiska och interagerar med hög precision och med låg strömförbrukning och minne.

Ledande globala företag som Intel, Microsoft, Samsung och Qualcomm finns bland de aktörer som visat intresse för att utveckla och integrera tekniken i sina produkter.

Stefan Lundin, pressansvarig på Xerox Sverige, 08-795 10 80,  stefan.lundin@xerox.com

Xerox är ett globalt tjänste-, teknik- och dokumenthanteringsföretag som hjälper organisationer att förändra sättet som de hanterar sina affärsprocesser och sin information. Med huvudkontor i Norwalk, Connecticut, USA har Xerox fler än 140 000 anställda och gör affärer i mer än 180 länder och tillhandahåller affärsprocesstjänster, tryckutrustning samt hårdvara och mjukvara för att hantera information - från data till dokument. Läs mer på www.xerox.se

Om oss

Om XeroxXerox Corporation omsätter 11 miljarder amerikanska dollar och är branschledande när det gäller innovation kring hur världen kommunicerar, kopplas samman och arbetar. Vår kompetens är viktigare än någonsin då kunder av alla storlekar vill förbättra sin produktivitet, maximera lönsamheten och öka tillfredsställelsen. Vi gör detta för små, medelstora och stora företag, regeringar, grafiska kommunikationsleverantörer och för våra partners till dessa. Vi förstår kärnan i arbetet – och alla former det kan ta. Vi omfamnar den alltmer komplexa världen av papper och digitala lösningar. Kontor och mobilt. Personligt och socialt. Varje dag över hela världen – i mer än 160 länder – hjälper vår teknik, mjukvara och människor till att navigera mellan dessa korsningar. Vi automatiserar, personifierar, paketerar, analyserar och säkrar information så att våra kunder kan röra sig i en allt snabbare takt. För mer information, besök www.xerox.se