Xerox offentliggör rapport om en hållbar verksamhet

Stockholm den 13 oktober 2014 - Xerox offentliggör i dag sin årliga Global Citizenship-rapport som sammanfattar bolagets arbete för en hållbar verksamhet, både för den egna verksamheten och för kundernas.

I rapporten kommenterar Ursula Burns, koncernchef på Xerox, det innovativa arbetet som kommit att definiera bolagets globala ansvar:

– Vår historia inom forskning och utveckling har gjort att vi mer än någonsin har ett ansvar för att vår innovation ska leda till något större. Vi tänjer fortfarande på gränserna för vad som är möjligt och är fokuserade på att hjälpa våra kunder att bli mer framgångsrika genom att utnyttja potentialen av de tjänster och tekniska lösningar som kan leda till en bättre värld, skriver Burns.

Rapporten släpptes precis efter att Xerox lagts till på Dow Jones Sustainability North America Index, (DJSI North America) och CDP (the Carbon Disclosure Project) rankade Xerox bland de främsta med 95 poäng (A-). Världens främsta investerare, som representerar biljoner dollar i tillgångar, anförtror sig till CDP för att identifiera de mest kritiska faktorerna till klimatförändringar och redovisade utsläpp.

Detta är nionde året i rad som Xerox offentliggör sin Citizenship-rapport, som i detalj redogör för bolagets globala påverkan under 2013 inom fem fokusområden: Sustaining Business, Evolving the Workplace, Serving Customers, Preserving the Planet och Caring for Communities.

Rapporten beskriver även flera betydelsefulla framsteg:

• Jämställdhet: Sedan förra året har andelen av Xerox amerikanska medarbetare som är minoriteter ökat med närmare en procent till 40,3 procent. Andelen kvinnliga chefer har ökat från 26 till 27 procent.
  • Marknad: Under 2012, utsågs Xerox till marknadsledare inom fem branscher. Under 2013 ökade detta till sju branscher och inkluderar nu vårdsektorn och försäkringsbranschen, som kompletterat Xerox traditionella verksamhet inom dokumenthantering.
  • Erbjudanden inom Xerox tjänsteutbud har utökats till att även inkludera lösningar som förbättrar produktivitet för transportsystem, IT-infrastruktur och processer för back-office, samtidigt som Xerox sänker miljöpåverkan så som GHG emissions och minskar kostnader.
  • Hållbarhet: Xerox sätt att hantera produkter i slutet av en livscykel syftar till att vara miljömässigt och ekonomiskt gynnsamma. Globalt har Xerox återanvänt och återvunnit över 99 procent av bolagets leverantörers delar och utrustning genom Xerox olika återvinningsprogram. Sedan 2009 har Xerox reducerat vattenkonsumtionen med 35 procent och minskat utsläpp av växthusgas med 24 procent. Med en sänkning av växthusgaser med nio procent sedan 2012 är Xerox väl positionerade för att möta nästa generations mål på 10 procents sänkning till 2017.

Årets rapport presenterade nästa generations Global Reporting Initiative (GRI) G4 Sustainability Guidelines, vilket ytterligare bevisar bolagets framåtsträvande åtagande för att synliggöra hållbarhetsrapportering. Det innehåller även ett verktyg för att bygga anpassade rapporter som ger användare möjlighet att välja, se och skriva ut sitt utvalda innehåll direkt i webbläsaren.

För mer information, besök Xerox 2014 Report on Corporate Citizenship

Ända sedan Xerografi uppfanns för mer än 75 år sedan, har Xerox förenklat arbetet för företag. I dag är Xerox världsledande inom affärsprocesser och dokumenthantering, och hjälper människor att bli mer effektiva så att de kan fokusera på sina riktiga affärer. Med fler än 140 000 Xerox-anställda och med kunder i 180 länder tillhandahåller vi affärstjänsterutrustning för utskrift och tryck samt mjukvara för kommersiella och offentliga organisationer. För mer information, besök www.xerox.com.