Xerox ökar lönsamheten med nya iGen 5

Stockholm den 10 september 2015 – Nu förbättrar Xerox branschens mest produktiva digitala produktionsplattform genom att lansera tryckpressen iGen 5. Den nya tryckpressen adderar ett tillval för en femte färg, höjer produktiviteten och erbjuder flera hastighetsval.

Med nya iGen 5 kan företag öka produktiviteten i sin tryckproduktion genom att mindre tid går åt till omtryck, kvalitetskontroll och inställningar. Det gör iGen-maskinerna till de mest produktiva digitala tryckpressarna på marknaden.

– Vi skapade en revolution för digitalt färgtryck då vi introducerade iGen-plattformen 2002. Nu fortsätter vi att göra förbättringar för att möjliggöra att flytta volymer från offset. iGen 5 är helt anpassningsbar för att möta ökade krav på volym och färg, samtidigt som den levererar marknadsledande trycktid, säger Andrew Copley, president, Global Graphic Communications Operations, Xerox Technology.

Tryckerier kan välja mellan iGen 5 150 Press (150 ppm), iGen 5 120 Press (120 ppm) eller iGen 5 90 Press (90 ppm). Med den nya skalbara arkitekturen är det enkelt att uppgradera till nästa hastighetsnivå.

Den valfria femte färgen ökar möjligheten att matcha ett större omfång av Pantone- och dekorfärger utan att inverka på produktiviteten. Orange, grönt eller blått tillval kompletterar CMYK och ger exakta varumärkesfärger vilket gör att fler mindre tryckjobb kan flyttas från offset. Kombinationen av färgmatchning, jobbinställningar och automatiska verktyg för kvalitetskontroll ger ett snabbare arbetsflöde med mindre manuella moment för att låta verksamheter köra mer lönsamma tryckjobb.

Övriga funktioner

• En EFI Fiery eller Xerox FreeFlow Print Server automatiserar och integrerar arbetsflödesprocessen från order till leverans.
  • Inställningar för standard- eller matt ”dry ink” ger tryckpressen möjlighet att skapa unika resultat.
  • 660 mm pappersstorlek ger mer jobb så som foldrar i fickstorlek och direktbrevskampanjer.
  • 2400 x 2400 dpi imaging system, Object Oriented Halftoning, Xerox Confident Colour och Auto Density Control säkerställer bildkvaliteten
  • En rad ytlösningar, inklusive Xerox IntegratedPLUS Finishing och Dual Mode Sheet Feeder hanterar jobb med olika krav på ytfinish.

Genom att kontinuerligt utöka antalet applikationer som kan produceras med Xerox sortiment av färgproduktionstryck kompletterar iGen 5 iGen-plattformens existerande erbjudanden – iGen 150 och iGen4 Diamond Edition.

Nya iGen 5 150 Press och EFI Print Server finns tillgänglig redan i dag. iGen 5 120 Press, iGen 5 90 Press och FreeFlow Print Server finns tillgängliga i september.

Xerox är ett globalt tjänste-, teknik- och dokumenthanteringsföretag som hjälper organisationer att förändra sättet som de hanterar sina affärsprocesser och sin information. Med huvudkontor i Norwalk, Connecticut, USA har Xerox fler än 140 000 anställda och gör affärer i mer än 180 länder och tillhandahåller affärsprocesstjänster, tryckutrustning samt hårdvara och mjukvara för att hantera information - från data till dokument. Läs mer på www.xerox.se

Xerox har sitt svenska huvudkontor i Kista, tillverkning och logistikverksamhet på Irland, Storbritannien och Holland, samt ett forsknings- och utvecklingscenter – Xerox Research Centre Europe – i Grenoble, Frankrike.