• XMReality/

Miljonorder till XMReality – möjliggör Remote Guidance till sjöss med Augmented Reality

Teknisk support för fartyg ute till havs, med hjälp av augmented reality, är nu en realitet, sedan en stor tillverkare av marin utrustning har köpt in tio system för fjärrstöd från teknikföretaget XMReality. Totalt ordervärde uppgår till 1,2 miljoner SEK

Detta är en genombrottsorder för oss, då det representerar ett stort antal system från en enskild kund. Det är också ett genombrott inom sjöfarten, en bransch som är idealisk för den här tekniken. Marin utrustning kan vara svår att underhålla, då rederierna är angelägna om att fartygen ligger i hamn så kort tid som möjligt. Med våra system kan de få bättre avkastning på tillgångarna, eftersom utrustningen nu kan servas under gång, säger XMReality’s VD Johan Castevall.”

Företaget som lagt beställningen har en stor installerad bas på fartyg runt världen. Med den nya tekniken för fjärrstöd lanserar företaget nu ett nytt serviceprogram för sina användare, som ger support medan fartyget befinner sig till havs. För användarna betyder detta bättre underhåll och färre driftsstopp, Det innebär även bättre utnyttjande av den tekniska personalen ombord, eftersom underhållet kan utföras oftare och vid valfri tidpunkt.

Med tekniken från XMReality kan fartygsingenjören ta emot instruktioner om felsökning och underhåll via en direkt länk och arbeta som om en expert från tillverkaren satt bredvid.

Experten sitter i själva verket vid sitt skrivbord på kontoret, som kan vara på andra sidan jordklotet, och interagerar med fartygsingenjören via överföring av ljud och bild i realtid. Instruktören har tillgång till all relevant information och kan vägleda fartygsingenjören ombord att lösa den aktuella uppgiften.

Med ett par smarta glasögon kan operatören röra sig fritt och använda båda händerna medan instruktioner överförs. Genom att se och följa instruktörens handgrepp, gester och grafiska indikatorer, och samtidigt använda handverktyg och avancerad utrustning, så kan fartygsingenjören genomföra avancerad service, assisterad på distans och i realtid.

Augmented reality (AR) är ett koncept där en överföring av ljud och bild i realtid förstärks med grafik. Tekniken liknar virtual reality (VR) men den stora skillnaden är att den stöder tvåvägskommunikation med video, audio och grafik.

info@xmreality.se

XMReality AB utvecklar och säljer lösningar för att revolutionera kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa eller förhindra att problem uppstår. XMRealitys kunder finns främst inom industrin såsom Bosch Rexroth, Wärtsilä, Bombardier och Volvo Cars. XMReality är baserat i Linköping.