• XMReality/

XMRealitys emission övertecknad till 500 procent – första dag för handel på Nasdaq First North planerad till 26 april 2017

XMReality AB (publ) (”XMReality” eller ”Bolaget”) avslutade den 4 april 2017 teckningsperioden i erbjudandet till allmänheten i Sverige och till institutionella investerare att teckna aktier i Bolaget samt notering på Nasdaq First North (”Erbjudandet”). Emissionen uppgår till ca 60 MSEK, varav ca 38 MSEK på förhand tecknats av ett antal institutionella investerare. Intresset för att teckna aktier har varit stort och Erbjudandet var övertecknat med cirka 500%. Första dag för handel på Nasdaq First North är planerad till den 26 april 2017.

10april 2017

XMReality har genomfört en ägarspridning genom att erbjuda allmänheten i Sverige samt institutionella investerare att teckna aktier i Bolaget. Teckningsperioden för Erbjudandet löpte mellan 16 mars – 4 april 2017 och omfattade totalt 4 379 562 aktier till en teckningskurs om 13,70 SEK per aktie. Genom Erbjudandet tillförs således Bolaget ca 60 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

Erbjudandet har rönt stor uppmärksamhet och de inkomna anmälningarna summerar till cirka 300 MSEK, motsvarande 500 procent av Erbjudandet. I samband med Erbjudandet inkom cirka 5 000 teckningar som tillförde bolaget cirka 2 000 nya aktieägare.

”Vi är mycket glada över det stora intresse vi har mött från såväl allmänheten som från institutionella investerare. Emissionen ger oss möjlighet att ytterligare fokusera på vår vision om att vara marknadsledande inom remote guidance och revolutionera kunskapsöverföring med hjälp av AR. Med en stark kundbas och en marknadsledande produktportfölj i ryggen ser vi med spänning fram emot nästa fas i XMRealitys utveckling. Vi uppskattar det förtroende som vi har fått och jag vill hälsa alla nya aktieägare varmt välkomna.” kommenterar Johan Castevall, VD i XMReality.

Tilldelning

Till följd av överteckningen kommer inte alla tecknare att kunna få tilldelning. Styrelsen för XMReality har beslutat om tilldelning av tecknade aktier i enlighet med de tilldelningsprinciper som angavs i det prospekt som offentliggjordes den 15 mars 2017.

Besked om tilldelning av aktier lämnas genom utskick av avräkningsnota. Betalning skall ske i enlighet med instruktioner på avräkningsnota och senast den dag som där anges. De som inte tilldelats aktier får inget meddelande.

Första dag för handel

I samband med emissionen har styrelsen för XMReality ansökt om upptagande till handel med Bolagets aktier på Nasdaq First North. Första dag för handel är planerad till den 26 april 2017.

Kortnamn:     XMR

ISIN-kod:        SE0009664188

Rådgivare

Redeye AB har agerat finansiella rådgivare och Ramberg Law har agerat legal rådgivare i samband med Erbjudandet. Aktieinvest FK har agerat emissionsinstitut.

E-post: johan.castevall@xmreality.se

Bolagets Certified Adviser är Redeye AB

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som XMReality AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande måndagen den 10 april 2017 kl. 10.45

Om XMReality AB (publ)

XMReality utvecklar och säljer lösningar för att revolutionera kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa eller förhindra att problem uppstår. XMRealitys kunder finns främst inom industrin såsom Bosch Rexroth, Wärtsilä och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping.

www.xmreality.se