Xpeedio vinner affär med Visma

Sundbyberg, den 29 juni 2010

Xpeedio vinner avtal med Visma Visma Retail AB som är det svenska bolaget i Vismas retaildivision har tecknat avtal med Xpeedio Support Solutions. Avtalet omfattar en tjänsteleverans för infrastruktur- och operativsystemsupport av Apotek Hjärtats administrativa PCs inklusive utskriftshantering och telefoni . Visma Retail levererar en komplett butiksdatalösning till Apotek Hjärtats mer än 200 butiker. Lösningen bygger på Vismas butiksdatasystem Visma Retail Suite och är speciellt framtagen för aktörerna på den omreglerade apoteksmarknaden.

- Vi ser supporten som ett mycket viktigt konkurrensmedel för vår verksamhet och för oss var det naturligt att samarbeta med Xpeedio i den här satsningen då de tidigare bevisat en hög kvalitet på den här typen av leverans. På det här sättet får vi möjlighet att erbjuda våra kunder ytterligare tjänster och samtidigt säkerställa en hög servicenivå, tillgänglighet och supportkvalité säger David von Laskowski, VD på Visma Retail AB.

Samarbetet kommer att omfatta hela supportprocessen från serviceförfrågningar och incidenter till mer avancerad problemhantering.

- Vi är förstås stolta över att få Vismas förtroende vid denna satsning. Vismas uppdrag är helt i linje med vår kompetens och erfarenhet. Utöver supportleveransen är vår ambition och starka tilltro att också på ett proaktivt sätt förse Visma med statistisk information om kunderna som kan ligga till grund för prioriteringar i utvecklingsarbetet säger Tobias Österdahl, vVD på Xpeedio.

Om Visma Vismakoncernen är en ledande aktör på den nordiska marknaden för affärssystem och ekonomitjänster för ekonomisk redovisning. Koncernen består av fyra affärsområden; Visma Software, Visma BPO Accounting & Payroll, Visma Procurement & Collecting och Visma Retail. Vismas mål är att förenkla och effektivisera arbetet och processerna i företag och organisationer. Koncernen har 3.700 anställda i de fyra nordiska länderna Norge, Danmark, Finland och Sverige samt i Holland och Rumänien. Vismakoncernens omsättning 2009 uppgick till drygt 4 miljarder svenska kronor. De svenska bolagen har 1.000 anställda.

Om Xpeedio Xpeedio Support Solutions är ett tjänsteföretag inom IT/Telecom-sektorn med inriktning på teknisk support och närliggande tjänster och produkter som installation, drift, konsulting, kvalitetssäkring och ärendehanteringssystem. Företaget är etablerat i Stockholm och Karlskrona, har drygt 80 medarbetare och arbetar med support till mer än 1500 installationer över hela världen. Xpeedio ingår i "Our Group" tillsammans med börsnoterade företag som Tele2, MTG, Metro, Kinnevik, Invik, Transcom och många fler.

För mer information: David von Laskowski Tobias Österdahl VD , Visma Retail AB vVD, Xpeedio +46176 74500 +46704207643 david.von.laskowski@visma.se tobias.osterdahl@xpeedio.se www.visma.se/retail www.xpeedio.se