• Xtra Care/

Varannan svensk får jobba hemifrån − men 67 procent anser att de är mer effektiva på jobbet

44,8 procent av svenskarna har möjlighet att arbeta hemifrån, enligt en färsk undersökning om löneförmåner som bemanningsföretaget Xtra låtit utföra. Och de som tjänar mest jobbar också mest hemifrån. 72,8 procent av de som bor i hushåll som kammar hem över 750 000 kr per år, har möjlighet att arbeta från hemmakontoret. Men av de som tillåts jobba hemifrån erkänner hela 67 procent att de är som mest effektiva på jobbet.

När bemanningsföretaget Xtra lät telefonintervjua drygt 1 000 personer, uppgav nästan varannan person, 44,8 procent, att de har en arbetsgivare som möjliggör arbete hemifrån. Män arbetar dock hemma i större utsträckning än kvinnor. 50,2 procent av männen tillåts av sin chef att jobba hemifrån, medan siffran för kvinnor ligger på 40,6 procent.

Hushållsintäkten är också avgörande för möjligheten att jobba från hemmakontoret. 72,8 procent av de som bor i hushåll som håvar in över 750 000 kr om året får arbeta hemifrån. Av de som lever i hushåll som tjänar under 250 000 kr om året, är motsvarande siffra bara 34,5 procent. Och det är stockholmarna med sina 60,4 procent, som i störst utsträckning får lov att jobba från hemmets vrå. Minst hemmajobb tillåts smålänningarna där endast 34,5 procent kan åtnjuta denna förmån.

De som arbetar inom det privata näringslivet jobbar hemifrån nästan dubbelt så mycket som de inom offentliga sektorn. Det innebär 52,6 procent hemmajobbare inom privata näringslivet gentemot 36,1 procent inom offentlig sektor. IT-branschen står ut som den bransch där överlägset flest jobbar från hemmet, då 89,2 procent av IT-arbetarna tillåts detta. Inom hotell- och restaurangbranschen har bara 7,7 procent arbetsgivare som möjliggör hemarbete.

När de som uppgivit att de har möjlighet att arbeta hemifrån tillfrågades på vilken plats de arbetar som mest effektivt, svarade 67 procent att de arbetar mest effektivt på jobbet. Bara 20,4 procent tyckte att de presterade bättre hemifrån.

– Även om de flesta anser att de arbetar mer effektivt på jobbet, tror jag att möjligheten att arbeta hemifrån är viktig för att få ihop livet i stort. Undersökningen visar också att arbetsgivare i Stockholm, där restiderna i regel är långa, tillåter mest hemarbete. Jag tror att arbete från hemmet är en förutsättning för att människor, och speciellt de i storstadsområdena, ska kunna kombinera arbete och barn på ett effektivt sätt, säger Maria Nordin, vd på Xtra Sverige.

Undersökningen utfördes av Infact på uppdrag av bemanningsföretaget Xtra. 1 013 personer har telefonintervjuats under mars månad 2012.
Ta del av siffrorna i undersökningen genom att maila: josephine.uppman@inmema.com

Josephine Uppman, Inmema PR
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Xtra Sverige AB är ett auktoriserat bemanningsföretag och medlem i arbetsgivar- och branschorganisationerna Bemanningsföretagen och Almega. Vi bemannar tillfälliga och långvariga uppdrag och rekryterar personal till fasta tjänster. Verksamheten indelad i två affärsområden – Xtra Care och Xtra Office. Peak IT är ett svenskt systerbolag till Xtra Sverige AB. Koncernen Xtra personell-Group startade 1995 i Norge och är nu ett av Nordens ledande bemanningsföretag och ägs av holländska Centric Holding.

Taggar: