Bokslutskommuniké januari - december 2015

Tillväxt, vinst och stärkt kapitalbas

Tillväxten har accelererat i det fjärde kvartalet 2015, framför allt efter avrop från befintliga kunder. Kapitalbasen har förstärkts genom nyemissioner.

Resultat i sammandrag (tkr)

Okt-dec 2015
Resultat efter avskrivningar: -3 647
Resultat efter finansiella poster: -3 661
Periodens resultat (efter justerad skatt): -2 732

Intäkterna 2015 har nästan tredubblats jämfört året innan. Främst märks effekten av det genomförda handlingsprogrammet, som beslutades under ”turn-arounden” 2014. Detta har resulterat i en positiv resultatutveckling där förlust vänts till vinst under de tre senaste kvartalen och för helåret 2015.

Marginalen på helårsbasis blev lägre än väntat, delvis på grund av att den kraftiga orderingången överträffat förväntningarna varför underentreprenörer behövt anlitas, till högre kostnader, som komplement till den egna organisationen. Samtidigt har stora resurser, både kostnader och tid, lagts på ökad bemanning, uppbyggnad av organisationen och utveckling av effektivare stödsystem inför den fortsatta expansionen. Den snabbt ökande personalstyrkan har också försetts med verktygsuppsättningar, instrument, skyddskläder och välutrustade arbetsfordon.

Väsentliga händelser
Under året har två verksamheter förvärvats, dels Poweroptic Network Sweden AB, med fokus på projekt- och byggledning samt projektering av fibernät, dels en del av installationsverksamheten ur ICT Construction, ett dotterbolag till NeTel AB, med kontor i Västerås, Hudiksvall och Sundsvall. Genom förvärven övergick 15 personer till anställning i Xtranet-gruppen. Utöver kontoret i Göteborg, som etablerades hösten 2014 med en regionchef för Västra Sverige, har regionchefer utsetts under 2015 för att stärka försäljningsorganisationerna i Mellansverige och i Östra Sverige. Antalet anställda har genom förvärv och nyrekryteringar ökat till 38 personer under året som gått.

Genom bemanning av de tre regionerna har flera viktiga delmål uppnåtts: bredare lokal, regional och nationell täckning genom egna resurser med hög kompetens. Vårt kunderbjudande inom fiberteknik har förstärkts, i segment som installation, konsulttjänster, service och support.

Under sommaren utarbetades och togs beslut om en ny affärsplan med strategier för lönsam tillväxt över en femårsperiod, till 2020.

Johan Stenman, styrelseledamot sedan 2009, utsågs i juli till styrelsens ordförande.

Den 6 november beslöt en extra bolagsstämma att genomföra en nyemission med företräde för befintliga ägare samt att erbjuda investerare att teckna aktier och teckningsoptioner i s.k. units, så att en andel av nyemissionen säkerställdes genom teckningsåtaganden. Nyemissionen, om maximalt 21,6 Mkr, genomfördes under november-december enligt tidigare, separat offentliggjord information. Emissionen övertecknades varför styrelsen den 7 december, baserat på ett bemyndigande från den extra bolagsstämman, beslöt genomföra en tilläggsemission om 5,25 Mkr varvid samtliga som tecknade sig i den ursprungliga emissionen fick tilldelning av önskat antal aktier.
Syftet med nyemissionerna var främst att, på ett fördelaktigt sätt, kunna genomföra förvärv i linje med den strategi som har utarbetats. Därutöver var motivet att skapa en stabil bas för tillväxt genom investeringar i effektiva IT-system och verktyg, i marknadsbearbetning samt ytterligare kompetensutveckling.
Marknadsutsikter
Som framgått, senast av investerarmemorandum, planeras Xtranets verksamhet för fortsatt expansion. Då fluktuationerna för såväl intäkter som resultat bedöms bli stora och svåra att förutse kvartal för kvartal, bland annat beroende av förhållandet mellan organisk tillväxt och bolagsförvärv, lämnas inga prognoser.

Det är bolagets uppfattning att marknadens tillväxt baserat på ett ökat behov av fibertekniska lösningar ser fortsatt stabil ut över de närmast följande åren. Den för branschen normala säsongsvisa variationen bedöms dock bestå, med toppar främst i kvartalen två och fyra. Framtidsutsikterna stimulerar till fortsatt förstärkning av organisationen, genom såväl rekrytering som förvärv av branschföretag.

Finansiell ställning
Per 31 december 2015 uppgick koncernens likvida medel till 14,2 Mkr, soliditeten var 76 % och det egna kapitalet 30,0 Mkr. Med anledning av aktiviteten för fortsatt expansion, organiskt och genom förvärv, avser styrelsen föreslå att utdelning inte lämnas.

Granskning
Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Ordinarie årsstämma 2016
Ordinarie årsstämma planeras till tisdagen den 17 maj 2016 i Solna.

Fullständig årsredovisning och kommande rapporter
Den fullständiga årsredovisningen kan, senast två veckor före årsstämman den 17 maj, rekvireras från bolaget alternativt hämtas från bolagets hemsida.

Rapport för det första kvartalet 2016 lämnas den 17 maj, för det andra kvartalet den 17 augusti, för tredje kvartalet den 17 november 2016 och för fjärde kvartalet den 17 februari 2017.

Anmälda insynspersoners aktieinnehav per 31 december 2015:

Namn    Aktier    Teckningsoptioner
    Innehav    Förändring
i kvartalet    Innehav    Förändring
i kvartalet
Johan Stenman genom bolag    3 405 301    1 286 000    -    -
Niklas Mellström inkl närstående    822 408    390 000    -    -
Kai Lundgren    280 000    180 000    -    -
Mats Ferm    150 000    -    25 000    -
Jan Danielsson    96 552    62 069    -    -
Tom Truedson    73 965    45 630    10 000    -
Marcus Fredler    50 000    50 000    -    -
Pär Wikström    24 000    24 000     -     -

Styrelsens och verkställande direktörens försäkran
Styrelsen och verkställande direktören intygar att rapporten ger en rättvisande bild av koncernens verksamhet, finansiella ställning och resultat.

Solna den 18 februari 2016

Xtranet Gruppen i Stockholm AB (publ)
Styrelsen och VD

Vid frågor om denna rapport, vänligen kontakta:
Mats Ferm, verkställande direktör    Johan Stenman, ordförande
Tfn: 0709-36 09 30        Tfn: 0704-13 05 90
E-post: mats.ferm@xtranet.se    E-post: johan.stenman@forvaltor.se

Rapporten finns tillgänglig på www.xtranet.se under Investor relations, Rapporter.
Xtranet Gruppen i Stockholm AB (publ)
Smidesvägen 12, 171 41 Solna
www.xtranet.se

Xtranet Gruppen i Stockholm AB (publ) är en helhetsleverantör av storskaliga fiberoptiska nätlösningar innefattande områdes-, access- och fastighetsnät. Gentemot kunder, ofta fastighets¬bolag, nätägare och operatörer, tar Xtranet ansvar för hela processen; från nätdesign, installation och dokumentation till driftsättning och ser¬vi¬ce.

Xtranet har kompetensen för att hjälpa kunder redan på projekterings- och planeringsstadiet, vilket gör bolaget till en pålitligt långsiktig partner som erbjuder vik¬tiga mer¬värden.

Xtranet är sedan 2005 noterat på Aktietorget (kortnamn XTRA).