HÖG TILLVÄXT OCH DUBBLERAD EBITDA EXKLUSIVE ENGÅNGSKOSTNADER

FJÄRDE KVARTALET (OKT – DEC 2014)

• Försäljningen under kvartalet ökade med 28 procent och uppgick till 25,5 MSEK (20,0).
• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) exklusive engångskostnader uppgick till 5,9 MSEK (3,0) motsvarande en EBITDA marginal före engångskostnader om 23 procent. Engångskostnader relaterade till tvisten om tre Vivoline patent/patentansökningar har belastat kvartalet med 2,8 MSEK.
• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3,1 MSEK (3,0) motsvarande en EBITDA marginal om 12 procent.
• Nettoresultatet uppgick till -0,3 MSEK (2,4), vilket gav ett resultat per aktie om -0,01 SEK (0,12).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten var -5,4 MSEK (7,1) på grund av förändring i rörelsekapital om -7,8 MSEK.
• Försäljningen av engångsartiklar under kvartalet ökade med 28 procent och uppgick till 25,5 MSEK (20,0). Omsättningsökningen engångsartiklar var 17 procent i lokala valutor.
• Produkter för varm perfusion (STEEN Solution™ och produkter relaterade till användningen av XPS™) stod för 34 procent (21) av försäljningen av engångsartiklar.
• Två XPS™-kontrakt slöts under kvartalet.
• XVIVO har erhållit Vinnova–finansiering för cancerforskning i Europa.

• Skiljenämnden beslutade att XVIVO inte har avtalsmässig rätt till tre Vivoline patent/patentansökningar, enligt förbättringsklausulen i det gällande avtal bolaget har med Igelösa. Bolagets egna produkter STEEN Solution™, som skyddas av beviljade patent som löper till år 2021 (i USA 2022), och Perfadex® omfattas inte av tvisten.

PERIODEN (JAN – DEC 2014)
• Försäljningen under perioden ökade med 23 procent och uppgick till 84,7 MSEK (68,9).
• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) exklusive engångskostnader uppgick till 15,7 MSEK (13,0) motsvarande en EBITDA marginal före engångskostnader om 19 procent. Engångskostnader relaterade till tvisten om tre Vivoline patent/patentansökningar har belastat kvartalet med 4,3 MSEK.
• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 11,4 MSEK (13,0) motsvarande en EBITDA marginal om 13 procent.
• Nettoresultatet uppgick till 3,7 MSEK (8,1), vilket gav ett resultat per aktie om 0,18 SEK (0,41).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten var -3,7 MSEK (13,5) på grund av förändring i rörelsekapital om -10,5 MSEK och betald skatt om -4,6 MSEK.
• Försäljningen av engångsartiklar under perioden ökade med 21 procent och uppgick till 83,2 MSEK (68,9). Omsättningsökningen engångsartiklar var 15 procent i lokala valutor.
• Produkter för varm perfusion (STEEN Solution™ och produkter relaterade till användningen av XPS™) stod för 27 procent (16) av försäljningen av engångsartiklar.
• XPS™ har erhållit CE-märke, vilket möjliggör försäljning av XPS™ och tillhörande engångsartiklar i Europa.
• XVIVO har erhållit marknadsgodkännande för STEEN Solution™ och XPS™ av FDA, vilket möjliggör försäljning av XPS™, STEEN Solution™ och tillhörande engångsartiklar i USA.
• XVIVO Perfusion genomförde en riktad nyemission om 73 MSEK före emissionskostnader.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Ett XPS™-kontrakt slöts efter kvartalets utgång.

TELEFONKONFERENS

VD Magnus Nilsson presenterar rapporten vid en telefonkonferens klockan 14:00 torsdagen den 5 februari 2015. Telefon: 08-50336434, ange kod 56175829

Göteborg 5 februari 2015

Christoffer Rosenblad, CFO, tel: 031-788 21 59, e-post: christoffer.rosenblad@xvivoperfusion.com

XVIVO Perfusion är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för publicering den 5 februari 2015 kl. 08:30.