Kommuniké från årsstämma i XVIVO Perfusion AB (publ)

På XVIVO Perfusions årsstämma den 26 april 2017 beslutades bl.a. följande:

• Ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2016.

• Omval av Fredrik Mattsson, Erik von Schenck, Semmy Rülf, Gösta Johannesson, Folke Nilsson och Camilla Öberg till styrelseledamöter, samt omval av Fredrik Mattsson till styrelsens ordförande, i enlighet med valberedningens förslag.

• Styrelsearvode ska utgå med totalt 1 000 000 kronor, varav 195 000 kronor till styrelseordföranden, 125 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter, 40 000 kronor till ordförande i revisionsutskottet, 40 000 kronor till ordförande i ersättningsutskottet samt 25 000 kronor till envar av övriga ledamöter i dessa utskott.

• Föreslagna principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen godkändes.

• Styrelsen bemyndigades att för tiden intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om

nyemission av högst 2 360 000 aktier motsvarande knappt 10 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget.

• Föreslagen emission av totalt 243 000 teckningsoptioner i enlighet med föreslaget teckningsoptionsprogram godkändes. Teckningsoptionerna ska erbjudas till sammanlagt 20 anställda i XVIVO Perfusion AB till en kurs motsvarande marknadsvärdet vid utgivandetillfället. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna kan ske under perioden från och med den 1 maj 2019 till och med 30 juni 2019. En teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie i bolaget. Vid fullt utnyttjande av optionsrätterna kommer aktiekapitalet att öka med cirka 6 211 kronor motsvarande en utspädning om cirka 1 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget.

• Styrelsen bemyndigandes att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om att förvärva högst så många aktier i XVIVO Perfusion AB att innehavet vid var tid inte överstiger en tiondel av samtliga aktier i bolaget.

• Ändring av bolagsordningen i enlighet med styrelsens förslag.

Göteborg 26 april 2017

Fredrik Mattsson, styrelsens ordförande, telefon 08-614 00 20
Christoffer Rosenblad, CFO, +1 720 616 2101, christoffer.rosenblad@xvivoperfusion.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 17:15 den 26 april 2017.