Flygt BIBO är tillbaka på svenska marknaden!

STOCKHOLM, SVERIGE – 14 oktober 2013 – Xylem Sverige meddelar att Flygt BIBO, den legendariska länspumpen nu återlanseras i Sverige. Den nya Flygt 2800-serien inkluderar flera beprövade designfunktioner hämtade från den ursprungliga, legendariska länspumpen, såväl som innovativa förbättringar som ger de nya pumparna oöverträffad slitstyrka och drifttid.

Xylems Flygt BIBO-serie är hållbar och robust. Pumparna är specifikt konstruerade för de tuffaste applikationerna inom länspumpning såsom gruvdrift, stenbrott, byggplatser och tunnelbyggen.

Peter Hansen, produktchef på Xylem, säger ”Vi är glada att kunna presentera nya Flygt BIBO. Driftsäkerheten och kapaciteten hos Flygt Bibo är välkänd i hela branschen och satte standarden för dränkbar länspumpning när de lanserades redan på 1960-talet. Över en miljon pumpar har sålts i det ursprungliga utförandet sedan de lanserades på marknaden. Den hyllade konstruktionen ligger till grund för Flygts nya generation BIBO-pumpar som nu har världens mest avancerade pumpteknik och därmed erbjuder marknadens bästa länspumpningskapacitet.”

”Xylems nya Flygt BIBO-pumpar inkluderar flera innovationer såsom vårt hydrauliska system DuraSpin för oöverträffad slitstyrka, en ny patrontätning och en enda trimskruv för justering av pumphjulet. Alla dessa innovationer samverkar för att ge kunderna pumpar med hög drifttid och begränsade servicekrav till låg kostnad. Vi menar att lanseringen av nya Flygt BIBO är välkomna nyheter för alla inom gruv- och byggsektorerna som kräver förstklassiga prestanda från sina länspumpar”, avslutar Peter Hansen.

Flygt BIBO-serien omfattar de fyra modellerna 2830, 2840, 2860 och 2870, med kapacitet att hantera flöden på upp till 100 l/s, tryckhöjder på upp till 80 m samt fasta föroreningar med upp till 12 mm diameter. Med motoreffekter från 3,7 till 18 kW, är denna pumpserie perfekt för yrkesmässig användning i de mest krävande miljöer.

Peter Hansen, Xylem Sverige
peter.hansen@xyleminc.com

Xylem (NYSE: XYL) är en ledande global leverantör av produkter och lösningar på vattenteknikområdet. Vi hjälper våra kunder med transport, rening, testning och effektiv vattenanvändning inom kommunal vattenförsörjning och avloppsrening, i bostads- och kontorsfastigheter samt inom industri och jordbruk. Företaget är verksamt i mer än 150 länder via en rad olika marknadsledande varumärken, och våra medarbetare har ett gediget kunnande med ett starkt fokus på att hitta lokala lösningar på världens alla utmanande problem inom vatten och avlopp. Xylem har sitt huvudkontor i White Plains, N.Y., USA. År 2012 hade företaget en årsomsättning på 3,8 miljarder USD och 12 500 medarbetare över hela världen. Under 2012 inkluderades Xylem i Dow Jones Sustainability World Index för främjande av hållbara affärsmetoder och lösningar över hela världen.

Namnet Xylem härstammar från klassisk grekiska och är namnet på en vävnad i växter som används för att transportera vatten från rötterna och vidare ut i plantan. Med namnet vill vi fokusera på effektiviteten i våra vattensystem genom att associera till de bästa vattentransportsystemen som finns – naturens egna. Mer information finns på www.xyleminc.com/se .

Citat

Flygt Bibo-pumparna har flera innovationer som samverkar för att ge kunderna pumpar med hög drifttid och begränsade servicekrav till låg kostnad
Peter Hansen