Flygt Experior möjliggör energibesparingar på upp till 50 procent!

Xylem Water Solutions – det globalt ledande vattenteknikföretaget lanserar ett revolutionerande pumpsystem för avloppsvatten under namnet Flygt Experior. Genom att kombinera tekniska framsteg med toppmodern hydraulik, nya effektivare motorer och intelligent reglerteknik i ett unikt koncept kallat Flygt Experior erbjuds energibesparingar på upp till 50 procent, jämfört med konventionella dränkbara pumpar, levererat  i en färdig lösning som är lätt att installera och använda - ett genombrott för utvecklingen av dränkbara pumpar!

"Flygt Experior bygger på tanken att om man vill uppnå högsta möjliga driftsäkerhet, verkningsgrad och enkelhet måste tre grundläggande funktioner – hydraulik, motorer och reglersystem – samtliga ha överlägsna prestanda och fungera friktionsfritt tillsammans", säger Clas Edvardsson Berg, segmentschef för VA hos Xylem. "Med Flygt Experior har våra ingenjörer gjort nya framsteg och optimerat alla centrala funktioner så att de fungerar perfekt tillsammans. Därmed har Flygt ännu en gång flyttat fram gränserna för vad som är möjligt inom dränkbara pumpar."

Flygt Experior innebär en förbättring av tre huvudfunktioner:

Utökat sortiment av Adaptive N-hydraulik

Med lanseringen av Flygt Experior presenterar företaget ett större sortiment av Adaptive N-pumpar, som nu blir tillgängliga för alla motsvarande N-pumpar mellan 1,3 och 7,4 kilowatt.

När Flygt presenterade Adaptive N-tekniken 2009 introducerade den på ett nytt och unikt sätt bibehållen hög verkningsgrad med oöverträffad självrensande förmåga, vilket sänkte den totala ägandekostnaden väsentligt. Adaptive N-tekniken gör att pumphjulet vid behov kan förskjutas axiellt uppåt så att skrymmande material och skräp kan passera igenom utan hinder, vilket avsevärt minskar belastningen på axel, tätningar och lager.

Ett bevis på dess igensättningsfria funktion och överlägsna energibesparingar är att Adaptive N-tekniken har nominerats till finalomgången i Aquatech Innovation Awards (kategorin Transport and Storage). Tidigare i år utnämndes Adaptive N till "The Most Innovative Product 2011" av Water Environment Federation.

Adaptive N bygger på Flygts framgångar med den ursprungliga N-tekniken som introducerades 1997. Den använder en patenterad pumphjulskonstruktion med marknadens högsta verkningsgrad som ger energibesparingar på upp till 25 procent. Dessutom sänker den underhållskostnaderna genom sin förbättrade förmåga att stå emot igensättning.

Helt nya effektivare Flygt motorer

Flygt har 50 års erfarenhet som världsledande konstruktör och tillverkare av motorer till dränkbara pumpar. Tack vare denna bakgrund har man nu lyckats ta fram Flygt Experior i en version med effektivare motorer upp till 70 kW. Motorerna har optimerats för dränkbara pumptillämpningar, och vissa modeller har även direktstartade permanentmagnetmotorer (LSPM-design).

Alla de nya motorerna följer de internationella normerna (IEC 60034-30, normalt kallad IE3), men med LSPM-tekniken överträffar Flygts motorer den nominella normen med upp till fyra procent. LSPM-designen – världens första för en dränkbar pump – presenterades för första gången 2009 i en Flygt-omrörare.

SmartRun-intelligent förprogrammerad styrning

Med Flygt Experiors intelligenta styrenhet SmartRun kan pumpsystemet förprogrammeras så att det kan hantera alla tänkbara situationer, vilket gör den mycket lätt att installera och underhålla. SmartRun optimerar energianvändningen, och energiförbrukningen minskar med 30 procent jämfört med konventionella direktstartade system.

Clas Edvardsson Berg tillägger: "I dag finns det i huvudsak två typer av styrsystem för dränkbara pumpar. Den ena typen är system med konventionella direkstartade applikationer, som är enkla att använda men har begränsade möjligheter att optimera funktionaliteten. Den andra är system med variabla frekvensomriktare, som ger bättre möjligheter till finjustering men i gengäld kan vara komplicerade att installera och svåra att optimera. SmartRun löser det här problemet genom att systemet kombinerar de avancerade funktionerna hos omriktaren med ett enkelt och intuitivt gränssnitt. De interna funktionerna är mångfasetterade, men gränssnittet är lätt att använda."

Genom att kombinera det allra bästa inom hydraulik, motorer och intelligenta styrsystem har Flygt Experior blivit det mest driftsäkra, energieffektiva och användarvänliga dränkbara pumpsystemet på marknaden i dag. Det modulära produktsortimentet garanterar dessutom att Flygt Experior kan anpassas för specifika behov.

Xylem Sverige
Clas Edvardsson-Berg

Clas.edvardsson-berg@xyleminc.com

Tele 08-475 67 96
Mobil 070-269 66 96

Xylem (XYL) är en ledande global leverantör av produkter och lösningar på vattenteknikområdet. Vi hjälper våra kunder med transport, rening, testning och effektiv vattenanvändning inom kommunal vattenförsörjning och avloppsrening, i bostads- och kontorsfastigheter samt inom industri och jordbruk. Företaget är verksamt i mer än 150 länder via en rad olika marknadsledande varumärken, och våra medarbetare har ett gediget kunnande med ett starkt fokus på att hitta lokala lösningar på världens alla utmanande problem inom vatten och avlopp. Xylem grundades 2011 som en avknoppning från den vattenrelaterade verksamheten inom ITT Corporation och har sitt huvudkontor i White Plains nära New York. År 2010 hade företaget en årsomsättning på 3,2 miljarder USD och 12 000 medarbetare över hela världen.

Namnet Xylem härstammar från klassisk grekiska och är namnet på en vävnad i växter som används för att transportera vatten från rötterna och vidare ut i plantan. Med namnet vill vi fokusera på effektiviteten i våra vattensystem genom att associera till de bästa vattentransportsystemen som finns – naturens egna. Besök oss på http://www.xyleminc.com för mer information.