• Xylem Sverige/

Integrationsminister Billström på besök i Emmaboda för att diskutera arbetskraftsinvandring och framtid för svensk industri

I går eftermiddag fick Xylem i Emmaboda besök av integrationsminister Tobias Billström som var på besök i regionen för att diskutera arbetskraftsinvandring och dess betydelse för svensk industris utveckling.

Integrationsminister Tobias Billström, Lars-Göran Nilsson, Xylem och Sten-Olof Johansson, Ordförande Kommunstyrelsen Emmaboda

Xylem har totalt 1.800 anställda i Sverige. Produktionsanläggningen i Emmaboda är koncernens största och hela 98% av tillverkningen exporteras.

-          I dagsläget är Xylem en viktig arbetsgivare i regionen och vikten av tillgång  till kvalificerad arbetskraft  är avgörande för vår framtid  säger Lars-Göran Nilsson, Platschef i Emmaboda. Idag utgör bl.a. arbetskraftsinvandring från Balkan-området en viktig del av vår personalstyrka. Trots en hög arbetslöshet är det svårt att hitta kvalificerad kompetens. Det stöd som tidigare fanns till utlandsstudenter har tagits bort, vilket negativt har påverkat attraktionskraften för utländska studenter till Linnéuniversitetet i Växjö & Kalmar. En fråga som diskuteras aktivt i regionen är hur universiteten skall attrahera utländska studenter i framtiden.

-          Vi har har också som en del av vår kompetensförsörjning till direkta produktionsprocesser ett nära samarbete med  Vilhelm Mobergsgymnasiet och garanterar studenter med godkända studieresultat på industriprogrammet minst 6 månaders anställning efter avklarad utbildning, fortsätter han.

Framtida utmaningar är många och i samband med ministerns besök belystes viktiga förutsättningar för fortsatt utveckling i regionen:

• Svenska kraftnät, elpriser, energikostnaderna korrelerar direkt mot vår internationella konkurrenskraft liksom störningar i elförsörjningen.

Stor del av Xylems forsknings och utvecklingsarbete syftar till att producera energieffektiva produkter, vilket är viktigt då nästan all miljöpåverkan från en pump kommer från konsumtion av energi.
  • Begränsade satsningar  på länsvägar E22, 28, 25, 120(Kalmar-& Kronobergslän) Godsvolymen är ökande på redan hårt belastade vägavsnitt
  • KompetensförsörjningIndustriell kompetens i form av CNC bearbetare,Produktionsteknikeroch Automationselektriker
  • Trots hög arbetslöshet svårt att hitta kvalificerad kompetens.
  • Avsaknad av regional flygförbindelse/snabbtåg till Kastrup. Produktionsanläggningen har i genomsnitt 1 100 externa kundbesök per år därutöver leverantörs-och internt affärsresande där merparten har Kastrup som en internationell hub till och från Skandinavien

-          En frihandel och klara tydliga spelregler är viktiga för att vi som exporterande företag inte ”sorteras” bort som leverantör, liksom en praktisk standardisering inom EU säger Karl Sohlberg, Regional Director Nordic, Xylem.

-          För att skapa en grund för konkurrenskraftig exportindustri behövs en satsning på Svensk infrastruktur för vatten och avlopp. Genom att ställa krav på energieffektivisering av Va-systemet och öka fokus på att förnya infrastrukturen för Vatten och Avlopp skapas efterfrågan och möjlighet för fler företag att arbeta med lösningar som genererar export. Vi ser också möjligheter till utveckling genom att bygga spetskunnande inom framtidsnischer. I dag finns ingen rening från hormoner eller läkemedelsrester i våra reningsverk. Dessa produkter går rakt genom systemet och ut i sjö och hav och det känns inte bra för varken för miljön eller kommande generationer fortsätter han.

Kontakt:            Lars-Göran Nilsson, Platschef Xylem Emmaboda, tel 0471- 24 70 00
                           Karl Sohlberg, Regional Director Nordic Xylem, tel 08-475 60 00

Citat

Karl Sohlberg, Regional Director Nordic, Xylem.