Kan vatten och avlopp tas för givet?

Vatten Avlopp Kretslopp är den årliga mötesplatsen för alla som arbetar med små avlopp, VA-planering och dagvatten. Mässan arrangeras av VA-guiden AB i samarbete med Örebro kommun. I morgon lördag har du som husägare med enskilt avlopp möjlighet att träffa leverantörer,konsulter och branschexperter och ställa dina frågor. Det är fri entré - välkommen till Conventus mellan 10-15.00!

Varje år deltar flera hundra tjänstemän, konsulter och branschexperter för att knyta kontakter, få inspiration och inhämta de senaste forskningsresultaten och erfarenheterna inom små avlopp, dagvatten och VA-planering. För första gången hålls konferensen i Örebro som slår rekord med 530 deltagare fördelade på tjänstemän, konsulter, studenter, markeprenörer och branchexperter!

-  I sverige finns 700 000 enskilda avlopp där en stor andel är undermåliga och bidrar till försurningen av Östersjön. Vi har dessutom ett avloppssytem med en återinvesteringstakt som ligger på ca 260 år medan den tekniska livslängden är ca 80 år säger Karl Sohlberg VD på Xylem Sverige.

Kunskapen kring vikten av att satsa på avlopps- och vattenfrågorna behöver lyftas till våra politiker. Det behövs enkla, tydliga regler för hantering av enskilda avlopp fortsätter han och säger att det skulle leda till ökad sysselsättning och en bättre miljö. Med lätt trycksatta avloppssystem når fler hushåll det kommunala reningsverket. I stället för att använda slamavskiljare eller septitankar kan nu hushållen i kommunens glesbygd få en prisvärd avloppslösning som hänger ihop med det kommunala nätet. Med Flygt LTA sätts avloppet under tryck med hjälp av en tuggerpump. Eftersom avloppet blir både finfördelat och trycksatt kan det ledas med klenrör som inte behöver följa markkonturen - vilken drastiskt minskar kostnaden för markarbeten. På så sätt kan alla avlopp i kommunen nå ett reningsverk, så att de orenade utsläppen i sjö och mark minskar.

Välkommen till Xylems monter på Conventus!