Xylem lanserar Flygt AquaView 7, nästa generations SCADA-system för vatten- och avloppsanläggningar

Stockholm den 16 maj 2014 – Xylem (NYSE: XYL) Sverige, lanserar Flygt AquaView 7, nästa generations övervakningssystem (SCADA) för komplett fjärrstyrning av upp till 1 000 pump- och tryckstegringsstationer samt vatten- och reningsverk.

-       Flygt AquaView 7 är ett intelligent SCADA-system särskilt utformat för VA-applikationer med ett modernt användargränssnitt som förenklar övervakning och styrning via ett enda integrerat system, säger Clas Edvardsson Berg, Segmentschef VA.

Fördelar med AquaView 7:

AquaView 7 har till skillnad från många andra SCADA-system konstruerats för att vara mycket enkelt att installera. Detta minskar installationstiden med dagar eller till och med månader och minimerar installationskostnaderna.

• Systemet omvandlar data till användbar information som operatören kan visa på en rad bildskärmar och enheter som t ex Ipad eller Iphone/Android.
  • Ny kartfunktion är kopplad till Google maps vilket gör det enkelt att få en överblick över sina anläggningar
  • Mycket enkelt att ansluta/lägga till pumpstationer
  • Enkelt att anpassa rapporter med olika typer av information anpassat efter olika operatörer

Enkelt uttryckt gör AquaView 7 det möjligt för pumpar och reningssystem att fungera på optimal nivå genom att tillhandahålla relevanta data och minimera antalet fel på pumpar och annan teknik. Lösningen kan användas dagligen för att övervaka en rad anläggningar, leverera anpassade rapporter och analysera data och trender, vilket minskar antalet arbetstimmar som går åt för rapporthantering. Ett inbyggt larmverktyg meddelar operatören när det är dags för underhåll. Detta minskar dramatiskt antalet brådskande utryckningar. Därmed kan operatören maximera anläggningens effektivitet och spara både tid och resurser.

Förra generationens SCADA-system AquaView 1.6, används av ett 40-tal svenska kommuner och av över 600 anläggningar världen runt, inklusive Londons tunnelbana, Baiyun-flygplatsen i Kina och RFI, det statliga italienska järnvägsnätet.

Mer information om AquaView 7 hittar du på vår hemsida!