Isofol Medical ska noteras

Yield Life Science’s intressebolag Isofol Medical avser att notera bolagets aktie i inledningen av 2017. I samband med detta genomförs kapital­anskaffning i syfte att finansiera ett ”proof of efficacy” program - en jämförande studie som visar att Modufolin® ger en effektivare behandling än nuvarande standardbehandling med leucovorin, det mest använda läkemedlet inom all cancervård.

Isofol Medical’s huvudmarknad är behandling av kolorektal cancer, världens tredje största cancerområde med över en miljon nya sjukdomsfall om året. Isofols grundare, Prof. Bengt Gustavsson, var med att upptäcka leucovorins verkan vid behandling av kolorektal cancer. Bolagets mål är att Modufolin® skall ersätta leucovorin (och levoleucovorin) inom detta område och det till volym mest använda läkemedlet inom cancervården. En prisstudie bland amerikanska köpare visar en miljardmarknad (i US$) för Modufolin® enbart i USA. Till detta kan läggas möjligheten att Modufolin® på sikt även kan komma att behandla andra cancerformer.

Bolaget har fått accept från myndigheterna i USA (FDA) och i Europa (EMA) gällande den kliniska utvecklingsplanen för Modufolin®. Det innebär att Isofol Medical, efter efficacy programmet, kan ta Modufolin® hela vägen till marknaden på kortare tid och till avsevärt lägre kostnader än traditionella registreringsstudier.

-          Sammantaget ser vi att dessa framsteg ger Isofol Medical mycket goda förutsättningar inför en notering av aktien. Isofol Medical’s planer kan innebära en betydande möjlighet för värdestegring, säger Tommy Marklund, ordförande i Yield Life Science.

Modufolin® utvärderas för närvarande i Fas I/II studier inom kolorektal cancer (CRC) tillsammans med 5-FU och Oxaliplatin och inom Osteosarkom med HDMTX. Med begränsad klinisk risk har Modufolin® potential att ersätta de folatmediciner som används idag eftersom Modufolin® kan vara verksamt på alla patienter oavsett förmåga att aktivera folater. En majoritet av alla patienter som behandlas med kemoterapi mot kolorektal cancer behandlas också med folater vilket gör kombinationen till den vanligast förekommande medicineringen i världen inom cancerbehandling. Marknadspotentialen för Modufolin® uppskattas till miljardtals US$.

Yield Life Science ägarandel uppgår till cirka 15 % i Isofol Medical. Yield Life Science är, tillsammans med bolaget grundare Bengt Gustavsson, huvudägare i Isofol Medical.