Nyhetsbrev 1 september 2017

Skatteverkets råd avseende utdelningen av aktier i Isofol Medical

Under 2017 har Yield Life Science till sina aktieägare delat ut merparten av sitt innehav i Isofol Medical. I samband med detta uppstår vissa skattekonsekvenser. Skatteverket har meddelat sina råd avseende dessa. De finns här:

Yield Life Science har sedan 2008 varit en av huvudägarna i Isofol Medical. I samband med noteringen av Isofol Medical på Nasdaq First North Premiere i april 2017 delade Yield Life Science ut en större del av sitt innehav i bolaget till aktieägarna i Yield Life Science. Idag äger Yield Life Science 969 251 aktier i Isofol Medical. Innehavet är i stort den enda tillgången i Yield Life Science.

Om Isofol Medical AB (publ)

Isofol är ett onkologibolag som kliniskt utvecklar Modufolin®  som ett förstahandsval vid behandling av spridd kolorektalcancer och som standardterapi vid högdosbehandling med metotrexat av osteosarkom. Isofol ämnar därmed ersätta de existerande folatbaserade läkemedlen leukovorin och levoleukovorin, vilka idag anses vara standardbehandling inom dessa indikationsområden. Genom ett världsomfattande, exklusivt licensavtal innehar Isofol Medical alla rättigheter till att globalt kommersialisera Modufolin® för cancerbehandling samt tillgång till Merck KGaAs (Darmstadt, Tyskland) patentskyddade tillverkningsprocess och produktionsförmåga.

Modufolin® (aktiv ingrediens: [6R]-5,10-methylenetetrahydrofolate) är ett nytt folatbaserat läkemedel framtaget för att öka effekten och minska biverkningarna vid cancerbehandling med cytostatika. Modufolin® innehåller den aktiva metaboliten hos alla folatbaserade läkemedel som används kliniskt, inklusive leukovorin och levoleukovorin. Till skillnad från dessa kräver inte Modufolin® metabol aktivering för att åstadkomma en klinisk effekt hos en patient. Det gör behandlingen oberoende av patientens genetiskt styrda förmåga att omvandla folater och utvärderas för nuvarande i två kliniska fas 2-studier.