Yield Life Science delar ut del av innehavet i Isofol Medical

Styrelsen i Yield Life Science har beslutat föreslå årsstämman den 15 mars 2017 att en del av innehavet, motsvarande cirka 60 procent, i Isofol Medical delas ut till aktieägarna. Förslaget innebär att var tionde aktie i Yield Life Science ger rätt till en aktie i Isofol Medical. Styrelsen i Isofol Medical utvärderar en notering av bolagets aktier på Nasdaq First North Premier.

Kallelse till årsstämma i Yield Life Science publiceras måndag den 13 februari 2017. Stämman ska genomföras onsdag den 15 mars. Yield Life Science äger idag motsvarande cirka 15,3 % av aktiekapitalet i Isofol Medical. Innehavet i Isofol Medical är enda tillgången i Yield Life Science.

”Yield Life Science har aktivt arbetat med Isofol Medical sedan 2008. Nu ser vi att bolaget är på rätt väg när det gäller att kunna registrera bolagets läkemedelskandidat Modufolin®. I samband med att Isofol Medical överväger att notera bolagets aktie på First North känns det naturligt att Yields aktieägare får ett direkt ägande i bolaget. Därtill kan det vara av nytta för Isofol Medical att tillföras cirka 2 400 nya aktieägare. Vi delar ut så stor del av innehavet att det ryms inom det fria kapitalet i Yield Life Science”, säger Anders Hilmersson, VD på Yield Life Science.

Om årsstämman bifaller förslaget till utdelning, minskar Yield Life Science innehav i Isofol Medical från 2 466 500 stycken aktier till 969 251.

Modufolin® (aktiv ingredient: [6R]-5,10-methylenetetrahydrofolate) är ett nytt folatbaserat läkemedel framtaget för att öka effekten och minska biverkningarna vid cancerbehandling med antimetaboliter. Modufolin® innehåller den aktiva metaboliten hos alla dagens folatbaserade läkemedel som används kliniskt, inklusive leukovorin och levoleukovorin. Till skillnad från dessa kräver inte Modufolin® metabol aktivering för att åstadkomma en klinisk effekt hos en patient. Det gör behandlingen oberoende av patientens ärftliga förmåga att omvandla folater och utvärderas för nuvarande i två kliniska fas 2-studier.

Isofol Medical AB är ett onkologibolag som kliniskt utvecklar Modufolin® som ett förstahandsval vid behandling av spridd kolorektal cancer och som standardterapi vid högdosbehandling med metotrexat av osteosarkom. Genom ett världsomfattande, exklusivt licensavtal innehar Isofol Medical kommersialiseringsrättigheterna till Modufolin® samt tillgång till Merck KGaAs (Darmstadt, Tyskland) patentskyddade tillverkningsprocess och produktionsförmåga.

www.isofolmedical.se

Yield Life Science ägarandel

Yield Life Science ägarandel uppgår till 15,3 % i Isofol Medical. Yield Life Science är, tillsammans med bolaget grundare Bengt Gustavsson, huvudägare i Isofol Medical.

Denna information är sådan information som Yield Life Science är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2017.

Anders Rabbe, Managing Director, Isofol Medical AB

E‐mail: anders.rabbe@isofolmedical.com