Bygglov sökt för MAMMA MIA! THE PARTY-lokal i Waterloo

#MammaMiaTheParty

I slutet av musikalen MAMMA MIA! blir det i det närmaste partystämning när publiken reser sig och dansar och sjunger och Björn Ulvaeus tänkte ofta när han såg det: Om festen fortsatte, fast på annat håll skulle folk gå dit. Det solklara stället var i en typisk grekisk taverna. Tillsammans med regissören Roine Söderlundh och manusförfattaren Calle Norlén skapade Björn Ulvaeus nya roller och en ny story där de använde ett urval av låtarna från musikalen som grund, men främst andra ABBA-låtar – Så föddes MAMMA MIA! THE PARTY. Sedan premiären i Stockholm den 20 januari 2016 har föreställningen varit en utsåld succé och nu vill Björn Ulvaeus ta partyt till Waterloo i London.

Björn Ulvaeus och producenten Ingrid Sutej har därför ansökt om bygglov för att bygga en temporär föreställningslokal i Waterloo i London, där de kan återskapa den perfekta grekiska tavernan med blomstrande innergård, olivträd, fontän och en oas av trillingblommor – precis som på ön Skopelos där filmen MAMMA MIA! spelades in. Tillsammans med Steve Tompkins från arkitektbyrån Haworth Tompkins samarbetar de med lokalbefolkningen och politikerna i stadsdelen för att vara säkra på att de skapar något som alla står bakom.

Det lokala social enterprise-företaget Coin Street Community Builders har tillfrågats avseende en ännu outvecklad yta angränsande till Coin Street neighbourhood centre på Stamford Street, SE1. Planen är att skapa en exotisk grekisk taverna där publiken bjuds på en helkväll med sång och dans varvat med läckra medelhavsrätter och en stor dos av ABBA-låtar.

- South Bank är den perfekta platsen för MAMMA MIA! THE PARTY. Byggnaden kan användas till andra aktiviteter också, även utanför föreställningarna, så vi hoppas att den kan bli en tillgång för hela området, säger Björn Ulvaeus, Initiativtagare och Exekutiv producent, MAMMA MIA! THE PARTY.

- MAMMA MIA! THE PARTY blir ett spännande temporärt inslag på ett av våra ännu outvecklade områden. Steg två i processen blir till att finna en permanent plats för evenemanget, men tills dess är vi övertygade om att nuvarande läge är tillräckligt kreativ och intressant. Vi ser fram emot att få arbeta vidare med skaparna så att vi även kan säkerställa övriga aktiviteter när partyt inte är i full gång, säger Alison Pinner, Biträdande gruppchef, Coin Street Community Builders.

För intervjuförfrågningar, pressbilder och ytterligare information, vänligen kontakta:

Om MAMMA MIA! THE PARTY
MAMMA MIA! började som musikal 1999 med text och musik av Björn Ulvaeus och Benny Andersson (några låtar tillsammans med Stikkan Anderson). MAMMA MIA! THE PARTY hade världspremiär den 20 januari 2016 på Tyrol, Gröna Lund i Stockholm. Björn Ulvaeus är exekutiv producent och en av initiativtagarna till MAMMA MIA! THE PARTY.
Besök gärna: www.mammamiatheparty.com

Om Coin Street Community Builders (CSCB)
Coin Street Community Builders (CSCB) skapar ett inspirerande stadskvarter. De har utvecklat ett stort och övergivet område vid Londons South Bank till en levande stadsdel genom att skapa kooperativa hem, butiker, gallerior, restauranger, caféer, barer, parker, strandpromenader, sport- och fritidscenter och genom att förse invånarna med barnomsorg, familjerådgivning och vägledning till sysselsättning. Som ett social enterprise-företag återinvesterar Coin Street Community Builders inkomster från kommersiella aktiviteter direkt in i lokalsamhället.
Besök gärna: www.coinstreet.org

- South Bank är den perfekta platsen för MAMMA MIA! THE PARTY. Byggnaden kan användas till andra aktiviteter också, även utanför föreställningarna, så vi hoppas att den kan bli en tillgång för hela området.
Björn Ulvaeus, Initiativtagare och Exekutiv producent, MAMMA MIA! THE PARTY
- MAMMA MIA! THE PARTY blir ett spännande temporärt inslag på ett av våra ännu outvecklade områden. Steg två i processen blir till att finna en permanent plats för evenemanget, men tills dess är vi övertygade om att nuvarande läge är tillräckligt kreativ och intressant. Vi ser fram emot att få arbeta vidare med skaparna så att vi även kan säkerställa övriga aktiviteter när partyt inte är i full gång.
Alison Pinner, Biträdande gruppchef, Coin Street Community Builders