FOX LANSERAS I SVERIGE

TV-kanalen FOX är Fox International Channels flaggskepp bland underhållningskanaler och börjar sända i Sverige den 22 september 2014.

Vid lanseringen kommer FOX distribueras brett och nå över 2,6 miljoner abonnenter via Com Hems kabelnät, Canal Digital DTH och Boxers DTT-nät. I början av 2015 kommer även FOX lanseras via Telenors kabel- och IPTV-nät, vilket ökar kanalens räckvidd ytterligare.

I samband med premiären kommer TV-serier som Da Vinci’s Demons, Fargo och Jo, ett urval av populära filmer samt nya avsnitt av realityserier som Sun, Sex and Suspicious Parents och The World’s Best Chefs att visas.

FOX Sweden kommer också att visa premiären av den nya FOX International Channels produktionen Wayward Pines med start 2015.

Den första showen FOX presenterar för abonnenter är den svenska premiären av hyllade serien Da Vinci’s Demons, klockan 21.00, måndagen den 22 september.

FOX är den tongivande kanalen för TV-underhållning på den globala marknaden. Grunden för varumärket ligger i att tillhandahålla det bästa internationella utbudet av premiumserier direkt från USA. Utbudet blir nu tillgängligt för den svenska publiken som får möjlighet att uppleva samma mångfacetterade tablå av högkvalitativ TV-underhållning som tittare världen över. Likt den internationella publiken kommer svenska TV-tittare att få tillgång till konceptet ”First on Fox”, vilket innebär exklusiva premiärer inom ett stort antal underhållningsgenrer.

FOX Sweden kommer erbjuda några av de mest aktuella serierna på marknaden, ett brett utbud av realityserier, attraktivt urval av filmer samt en stor variation av europeiska produktioner med ett starkt innehåll skräddarsytt för den svenska TV-publiken.

Lanseringen medför Sverigepremiär av ett flertal succéserier, till exempel den historiska fantasyserien Da Vinci’s Demons, den Emmy-belönade miniserien Fargo, kriminalserien Jo med ”Jean Reno” i huvudrollen, samt den brittiska miniserien The Secret of Crickley Hall. Svenska abonnenter kommer också att få uppleva premiärer av nya serier, bland annat den efterlängtade Wayward Pines, en ny global produktion från FOX International Channels, skapad av den bästsäljande manusförfattaren M. Night Shyamalan, med Matt Dillon och Juliette Lewis i rollerna.

FOX presenterar dessutom spännande premiärer av realityserier med nya avsnitt av serien Sun, Sex and Suspicious Parents samt ett flertal originalproduktioner från FOX International Channels, till exempel Meet the Russians, Man Up och The World’s Best Chefs – en ny serie inspirerad av den världsberömda spanska kocken Ferrán Adrià.

Som en del av FIC Nordic - som också inkluderar FOX kanaler i Finland och Norge - utgör FOX Sweden ytterligare en milstolpe i distributionsstrategin av FIC:s varumärken. Under de senaste decennierna har FOX skapat några av de mest inflytelserika och omtalade varumärkena i världen inom underhållning, som exemplifieras av kanalerna National Geographic Channel och Nat Geo Wild.

För mer information: www.foxtv.se

Vänligen kontakta någon av nedanstående personer för mer information:

Belén Frías, Communications Director Europe & Africa, FOX International Channels
Telephone: +34 671 559 954
E-mail: Belen.frias@fox.com

Om FOX Sweden
FOX är FOX International Channels (FIC) internationella flaggskeppskanal inom underhållning. FOX lanserades 1993 och är i dag synonymt med banbrytande Hollywood underhållning. FOX kommer erbjuda svenska abonnenter högkvalitativ TV-underhållning och världspremiärer, Först på FOX. FOX kommer sända ett flertal succéserier såsom ”Da Vinci’s Demons”, ”Fargo”, ”Jo” och “Wayward Pines”. Detta kompletteras med ett urval av filmer och realityserier såsom den brittiska produktionen ”Sun, Sex and Suspicious Parents” samt ett flertal originalproduktioner från FOX International Channels; ”Meet the Russians”, ”Man Up” och ”The World’s Best Chefs”. FOX kommer finnas tillgängligt via Boxer och Com Hem. FOX International Channels Nordic är en del av 21st Century FOX internationella multimediaföretag och har sitt nordiska huvudkontor i Oslo, samt kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Bolaget driver TV-kanalerna National Geographic Channel SD och HD, Nat Geo Wild SD och HD, den lärorika barnkanalen Baby TV, samt underhållningskanalen FOX i Norge och Finland. Från och med den 22 september 2014 lanseras FOX i Sverige. Vi har 65 anställda i Norden som arbetar för att bygga FOX till en av de ledande leverantörerna av underhållning i Norden.

Om FOX International Channels
FOX distribueras till 59,5 miljoner abonnenter och 216 miljoner hushåll i 125 länder världen över. På global nivå utvecklar, producerar och distribuerar FIC fler än 300 hel- eller majoritetsägda TV-kanaler inom underhållning, sport, lifestyle, fakta och film på 44 språk i Latinamerika, Europa, Asien och Afrika. Dessa nätverk, deras mobila tjänster och icke-linjära on-demand-komplement når sammanlagt över 1,6 miljarder hushåll i världen. http://foxinternationalchannels.com/