FOX SVERIGE BÖRJAR SÄNDA SCORPION SOM ÄR DEN TREDJE BÄSTA AMERIKANSKA DRAMASERIEN

Den hyllade dramaserien Scorpion är inspirerad av en sann historia om det excentriska geniet Walter O'Brien och hans team av supersmarta personer som utgör den sista försvarslinjen mot dagens komplexa och högteknologiska hot. Scorpion premiärvisas på FOX Sverige onsdagen den 7 januari 2015 klockan 21.55.

I huvudrollen som Walter O'Brien ser vi Elyes Gabel (aktuell i Christopher Nolans science fiction-thriller ”Interstellar” och känd från ”Body of Proof” och ”Game of Thrones”). O'Briens ”Scorpion”-team består av Toby Curtis (Eddie Kaye Thomas, känd för att ha spelat Finch i ”American Pie”-trilogin), expert i beteendevetenskap, Happy Quinn (Jadyn Wong), mekaniskt geni, samt Sylvester Dodd (Ari Stidham), statistikguru. Den socialt tafatta gruppen är bekväm med varandras underligheter, men livet utanför deras cirkel får dem att känna sig illa till mods. Därför förlitar de sig på Paige Dineens (Katharine McPhee) som hjälper dem att tolka omvärlden. FBI-agenten Cabe Gallon spelas av Robert Patrick, som efter sin genombrottsroll som den legendariska T-1000 i ”Terminator 2”, medverkat i flera ikoniska filmer såsom ”Die Hard 2” och ”Gangster Squad”, samt i populära tv-serier, bland annat i ”The Unit” och ”Sopranos”.

Scorpion, vars premiäravsnitt sågs av 13,9 miljoner tittare, är rankad som den näst bästa nya dramaserien för hösten 2014 och som den tredje bästa dramaserien på amerikansk tv. Serien har också blivit hyllad i Kanada och Storbritannien. Scorpion är producerad av CBS Television Studios och seriens exekutiva producenter är Alex Kurtzman, Roberto Orci, Nick Santora, Nicholas Wootton, Justin Lin, Heather Kadin, Scooter Braun och Walter O’Brien.

Se intervju med den riktiga Walter O’Brien (huvudkaraktären i Scorpion, och även med som producent): http://www.cnet.com/news/the-origin-of-scorpion-the-real-world-story-behind-cbss-new-drama/

Vänligen kontakta nedanstående personer för mer information:

Helena Lantz, Head of Marketing & PR, FOX International Channels
E-mail: helena.lantz@fox.com

Om FOX Sverige
FOX är FOX International Channels (FIC) internationella flaggskeppskanal inom underhållning. FOX lanserades 1993 och är i dag synonymt med banbrytande Hollywood underhållning. FOX erbjuder svenska abonnenter högkvalitativ TV-underhållning och världspremiärer, Först på FOX. FOX kommer sända ett flertal succéserier såsom ”Da Vinci’s Demons”, ”Fargo”, ”Jo” och “Wayward Pines”. Detta kompletteras med ett urval av filmer och realityserier såsom den brittiska produktionen ”Sun, Sex and Suspicious Parents” samt ett flertal originalproduktioner från FOX International Channels; ”Meet the Russians”, ”Man Up” och ”The World’s Best Chefs”. FOX finns tillgängligt via ComHems kabelnät, Canal Digital DTH, Boxers DTT-nät och Telias IPTV-nät. FOX International Channels Nordic är en del av 21st Century FOX internationella multimediaföretag och har sitt nordiska huvudkontor i Oslo, samt kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Bolaget driver TV-kanalerna National Geographic Channel SD och HD, Nat Geo Wild SD och HD, den lärorika barnkanalen Baby TV, samt underhållningskanalen FOX i Sverige, Norge och Finland. Företaget har i dag 75 anställda i Norden som arbetar för att bygga FOX till en av de ledande leverantörerna av underhållning i Norden.

Om FOX International Channels
FOX distribueras till 59,5 miljoner abonnenter och 216 miljoner hushåll i 125 länder världen över. På global nivå utvecklar, producerar och distribuerar FIC fler än 300 hel- eller majoritetsägda TV-kanaler inom underhållning, sport, lifestyle, fakta och film på 44 språk i Latinamerika, Europa, Asien och Afrika. Dessa nätverk, deras mobila tjänster och icke-linjära on-demand-komplement når sammanlagt över 1,6 miljarder hushåll i världen.

Om CBS Studios International
CBS Studios International är den ledande programleverantören till den internationella tv-marknaden, med licensavtal på mer än 200 marknader, på över 30 språk och på flera olika medieplattformar. Studion deltar i internationella kanalsatsningar som för närvarande består av 17 kanaler, på 22 olika språk i 90 områden, och når över 60 miljoner internationella hushåll. CBS Studios International exporterar även ett mångsidigt urval av format för lokal produktion runt om i världen. Avdelningen distribuerar innehåll från CBS Television Studios, CBS Television Distribution, Showtime, CBS News, CBS Films och ett bibliotek med mer än 70 000 timmar av program. CBS Studios International är en del av CBS Corporation.