Nu öppnar Filmstaden Scandinavia och IMAX® – Sveriges mest storslagna bioupplevelse

#filmscandinavia #sthlmimax #upplevimax

Den 12 november invigs Filmstaden Scandinavia som blir Skandinaviens mest moderna och spektakulära biograf med 15 salonger, varav Nordens första kommersiella IMAX®-biograf, och fyra VIP-salonger med integrerad restaurang- och bardel. Filmstaden Scandinavia ligger i Skandinaviens största köpcenter Mall of Scandinavia i Solna, Stockholm.

Filmstaden Scandinavia är Sveriges största biograf sett till lokalytan (9000 m2) med 15 salonger och 1860 fåtöljer. Förutom tre biografkoncept, erbjuder Filmstaden Scandinavia en integrerad restaurang, parkering precis vid entrén och filmvisningar dagligen från klockan 10.00, till sena kvällen. Filmstaden Scandinavias absoluta stolthet är IMAX®-salongen. Med en unik ljud- och bildteknik och en specialbyggd salong kan du här uppleva känslan av att befinna dig mitt i filmen.

- För oss är detta både en stor och en långsiktigt investering, säger Maria Skoglund, VD på SF Bio. Vi tror på biografens framtid och vill också erbjuda både ett brett filmutbud och också möjligheten att se en film på lite olika sätt med en upplevelse som passar för alla. Allt ifrån filmentusiasterna till barn som kanske gör sitt första biobesök.

- Med Filmstaden Scandinavia så kan vi stolt visa upp det allra senaste inom biografteknik, säger Jonas Yngfalk, projektchef på SF Bio. Alla våra salonger erbjuder nu verkligen en fantastisk biografupplevelse och om man vill kan man krydda sitt biobesök med att uppleva filmen i IMAX eller med Dolby Atmos.

- Att gå på bio är så mycket mer än bara se en film, säger Helena Eklund, marknadschef på SF Bio. Vi har också lyssnat på våra kunder som har lite olika behov när man vill gå på bio. Ibland vill man sätta lite extra guldkant på sitt besök, och Filmstaden Scandinavia erbjuder många olika alternativ utifrån vad man vill göra av sitt besök.

Filmstaden Scandinavia, 15 salonger och Restaurang Drama:

Salong 1 är Sveriges första IMAX-salong för spelfilm. Förutom den fantastiskt stora duken på 247 m2 kommer salongen att ha IMAX Immersive ljudsystem med 12.1 kanaler som ger ett mycket kraftfullt ljud. I salongen finns 421 fåtöljer.

Salongerna 2-4 med 331, 211 respektive 179 fåtöljer är SF Bios första salonger utrustade med Dolby Atmos, Det vill säga ett flertal kanaler som är utspridda i salongen. Med Dolby Atmos frångår man principen att separera ljudet i kanaler. Istället mixas ljudet i en virtuell tredimensionell modell. Denna ljudupplevelse kallas immersive sound och placerar publiken mitt i ljudbilden. Högtalarna är placerade fram, längs väggarna, baktill och i taket.

Salong 5-15 är utrustade med 4K-projektorer och 7.1-ljud för en förstklassig bioupplevelse. Sju av salongerna erbjuder också möjlighet att visa film i 3D-format.

VIP-salongerna 12-15 har mellan 37-50 komfortabla läderfåtöljer med egna bord, i anslutning till Restaurang Drama med tillhörande bar.

Restaurang Drama tillagar maten från grunden med utgångspunkt i klassiskt svenska smaker och internationella, omtyckta rätter. Menyn är varierande med både smårätter, varmrätter och en barnmeny. Kort sagt en meny som passar både när du vill äta något snabbt före ett biobesök eller sitta länge och uppleva fler rätter från à la carte.

Alla filmer och föreställningstider finns på www.sf.se där man också kan köpa biljetter.

För intervjuförfrågningar med talespersoner, pressmaterial och pressbilder, vänligen kontakta Stephanie G. Bonn, Zap PR, e-post: stephanie@zap-pr.com alternativt per telefon: 070- 77 56 110.

För ytterligare information, vänligen kontakta SF Bios Informationschef Thomas Runfors, telefon 08-680 36 83, thomas.runfors@sfbio.se

SF Bio
SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ingår i Nordic Cinema Group som ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. SF Bio driver 38 biografer på 22 orter i Sverige med sammanlagt 34 100 fåtöljer i 264 salonger. På SF Bio i Sverige görs ca 12 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 600 MSEK.

- För oss är detta både en stor och en långsiktigt investering. Vi tror på biografens framtid och vill också erbjuda både ett brett filmutbud och också möjligheten att se en film på lite olika sätt med en upplevelse som passar för alla. Allt ifrån filmentusiasterna till barn som kanske gör sitt första biobesök.
Maria Skoglund, VD på SF Bio
- Med Filmstaden Scandinavia så kan vi stolt visa upp det allra senaste inom biografteknik. Alla våra salonger erbjuder nu verkligen en fantastisk biografupplevelse och om man vill kan man krydda sitt biobesök med att uppleva filmen i IMAX eller med Dolby Atmos.
Jonas Yngfalk, projektchef på SF Bio.
- Att gå på bio är så mycket mer än bara se en film. Vi har också lyssnat på våra kunder som har lite olika behov när man vill gå på bio. Ibland vill man sätta lite extra guldkant på sitt besök, och Filmstaden Scandinavia erbjuder många olika alternativ utifrån vad man vill göra av sitt besök.
Helena Eklund, marknadschef på SF Bio.