PREMIÄRER PÅ SVENSKA NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL I DECEMBER – ÄT: HISTORIEN OM MAT OCH GATANS GENI

I december är det Sverigepremiär för två nya serier på National Geographic Channel, Ät: Historien om mat serverar en rejäl portion av mathistoria, vetenskap och kultur samt Gatans geni där programledaren Tim Shaw gör det ordinära extraordinärt.

Ät: Historien om mat, en serie i sex delar, innehåller nästan 70 intervjuer med några av de största namnen inom matområdet, däribland den svenske stjärnkocken Marcus Samuelsson. Serien har premiär i Sverige den 20 december klockan 19.05 på National Geographic Channel (dubbelavsnitt).

Ät: Historien om mat besvarar alla frågor du någonsin har och inte har haft om matens utveckling under mänsklighetens historia, från det att våra förfäder för första gången kastade rått kött på elden, till en grupp labbtekniker som finslipar krispigheten hos ett potatischips. Programmet tar även upp något ännu viktigare – hur utvecklingen av vad och hur vi äter har präglat den mänskliga civilisationen och olika kulturer runt om i världen. Tack vare intervjuer med nästan 70 kockar, författare, livsmedelsexperter och livsmedelsforskare kan National Geographic Channel servera en allt-du-kan-äta-buffé med information.

För mer information, bilder och video om Ät: Historien om mat, vänligen besök: http://natgeotv.com/se/at-historien-om-mat

I Gatans geni gör programledaren Tim Shaw omöjliga uppdrag till tekniska underverk när han avslöjar hur vetenskap kan förvandla vardagsföremål till katalysatorer för fantastiska experiment – och några häpnadsväckande explosioner. Gatans geni har Sverigepremiär den 28 december klockan 22.00 på National Geographic Channel (dubbelavsnitt).

Tim Shaw blandar vetenskap och teknik med interaktiva experiment som både förbluffar och elektrifierar. Den brittiske programledaren visar oss att den riktiga världen är långt mer imponerande än magiska trick och illusioner. Gatans geni ingår i National Geographic Channels programblock Entertain Your Brain, som med hjälp av otroliga experiment, publikstyrda tankenötter och prövningar för folk på gatan, visar hur fantastisk vetenskapen kan vara samt hur det mänskliga sinnet fungerar. Gatans geni produceras av Renegade Films för National Geographic Channels International (NGCI).

För mer information, bilder och video om Gatans geni, vänligen besök:
http://natgeotv.com/se/gatans-geni Youtube: youtube.com/NatGeoUK eller Twitter: @NatGeoChannelUK

Vänligen kontakta nedanstående personer för mer information:

Helena Lantz, Head of Marketing & PR, FOX International Channels
E-mail: helena.lantz@fox.com

Om National Geographic Channels International
National Geographic Channels International (NGCI) inspirerar tittare med sina smarta och innovativa program som ifrågasätter vad vi vet, hur vi ser på världen och vad som driver oss framåt. Företaget ägs av National Geographic Ventures och FOX Entertainment Group, och bidrar till National Geographic Societys engagemang för utforskning, bevarande och utbildning genom sina sex kanaler: National Geographic Channel, National Geographic Channel HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD, Nat Geo People och Nat Geo Mundo. Globalt sett är National Geographic Channel (inklusive NGC U.S. som är ett joint venture mellan NGV och Fox Cable Networks Group) tillgänglig för mer än 440 miljoner hushåll i 171 länder och på 45 olika språk.

Om FOX Sverige
FOX är FOX International Channels (FIC) internationella flaggskeppskanal inom underhållning. FOX lanserades 1993 och är i dag synonymt med banbrytande Hollywood underhållning. FOX erbjuder svenska abonnenter högkvalitativ TV-underhållning och världspremiärer, Först på FOX. FOX kommer sända ett flertal succéserier såsom ”Da Vinci’s Demons”, ”Fargo”, ”Jo” och “Wayward Pines”. Detta kompletteras med ett urval av filmer och realityserier såsom den brittiska produktionen ”Sun, Sex and Suspicious Parents” samt ett flertal originalproduktioner från FOX International Channels; ”Meet the Russians”, ”Man Up” och ”The World’s Best Chefs”. FOX finns tillgängligt via ComHems kabelnät, Canal Digital DTH, Boxers DTT-nät och Telias IPTV-nät. FOX International Channels Nordic är en del av 21st Century FOX internationella multimediaföretag och har sitt nordiska huvudkontor i Oslo, samt kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Bolaget driver TV-kanalerna National Geographic Channel SD och HD, Nat Geo Wild SD och HD, den lärorika barnkanalen Baby TV, samt underhållningskanalen FOX i Sverige, Norge och Finland. Företaget har i dag 75 anställda i Norden som arbetar för att bygga FOX till en av de ledande leverantörerna av underhållning i Norden.

Om FOX International Channels
FOX distribueras till 59,5 miljoner abonnenter och 216 miljoner hushåll i 125 länder världen över. På global nivå utvecklar, producerar och distribuerar FIC fler än 300 hel- eller majoritetsägda TV-kanaler inom underhållning, sport, lifestyle, fakta och film på 44 språk i Latinamerika, Europa, Asien och Afrika. Dessa nätverk, deras mobila tjänster och icke-linjära on-demand-komplement når sammanlagt över 1,6 miljarder hushåll i världen.