Zaplox inleder samarbete med Northwind Canada Inc.

Zaplox AB (publ) (”Zaplox”) meddelar idag att bolaget inleder ett samarbete med Northwind Canada Inc, (”Northwind”). Northwind är en nordamerikansk aktör som tillhandahåller affärssystem för hotell, så kallade Property Management System (PMS). Partnerskapet innebär att Zaplox nu har möjlighet att erbjuda sin mobila gästresa som en integrerad lösning, även till de 800 kunder som använder Northwinds PMS, Maestro. Ambitionen är att utforma ett konkurrenskraftigt erbjudande som kan skapa nya affärsmöjligheter i Nordamerika.

Samarbetet skapar förutsättningar för de cirka 800 hotell, de flesta lokaliserade i Nordamerika, som idag arbetar i Maestro PMS att utveckla sin mobila gästresa så att gästerna slipper att köa i receptionen för att checka in, få sin nyckel till hotellrummet eller checka ut och betala hotellnatten. Zaplox integration ger stora fördelar för respektive hotell när desamma vill erbjuda en mobil nyckel till sina gäster, då hotellet kan skicka en mobil nyckel till gästen direkt till deras mobiltelefon, vilket leder till tidsvinster för både hotell och gäst samt att besvär för gästerna och kostnader för hotellet förknippade med borttappade och avmagnetiserade nyckelkort kan minskas eller helt undvikas. Därutöver ger Zaplox lösning även nya intäktsmöjligheter för de anslutna hotellen, i form av merförsäljning med exempelvis erbjudanden från restaurangen och uppgraderingserbjudande till bättre rum direkt till gästens mobil.

”Vi ser ett accelererande intresse från hotellen och deras partners för att kunna erbjuda en smidig och effektiv mobil gästresa. Tillsammans med Northwind levererar vi nu en kraftfull och konkurrenskraftig lösning som ger hotell med Maestro PMS en stor fördel i kampen om gästens lojalitet och upplevelse”, säger Magnus Friberg, VD Zaplox.

Med Zaplox lösningar blir det enklare för hotell med Maestro PMS att erbjuda in- och utcheckning, samt mobila nycklar – tjänster som idag är centrala i en mobil gästresa. Idag bokas ca 50% av alla resor via mobilen och det är ett naturligt steg för gästen att fortsätta att använda mobilen för att checka in på hotellet, öppna dörren med nyckeln i mobilen samt att checka ut och betala sin vistelse.

”Vi fortsätter att etablera partnerskap med marknadsledande PMS-leverantörer och utvecklar vårt erbjudande för en mobil gästresa globalt. Partnerskapet med Northwind och Maestro PMS öppnar upp nya samarbetsmöjligheter och stärker vår konkurrenskraft på den nordamerikanska marknaden. Dessutom ökar samarbetet nyttan med Zaplox system och utgör ett attraktivt erbjudande till Maestros kunder”, kommenterar Magnus Friberg, VD Zaplox.

I samband med att partnersamarbetet inleds medverkar Zaplox på Maestro PMS Partner Conference i Toronto i April, 2018.

Om Maestro
Northwind med Maestro PMS är en privatägd internationell leverantör av PMS-system, med huvudkontor i Markham, Ontario, Kanada. Bolaget har en kundbas som spänner över 20 länder. Maestro har idag cirka 800 anslutna hotell, med fokus på Nordamerika. För mer info, besök: http://www.maestropms.com/

För ytterligare information om Zaplox, vänligen kontakta:

Magnus Friberg, VD

E-mail: magnus.friberg@zaplox.com

Alternativt: ir@zaplox.com

Zaplox hjälper hotell och semesterboenden att skapa en modern och lönsam mobil gästupplevelse. Zaplox är marknadsinnovatör inom mobila nyckeltjänster för den globala hotellmarknaden med en total marknadspotential om 20 miljoner hotellrum. Zaplox arbetar över hela världen och erbjuder en nyckelfärdig plattform som inkluderar en mobil nyckelapp, Premium eller ett Zaplox SDK för att hantera gästens hotellvistelse. Med hjälp av mobil teknologi erbjuder Zaplox ett ökat värde genom att hotellen får ett bättre sätt att göra in- och utcheckning, samt kan distribuera mobila nycklar för hotellrummen direkt till gästernas mobiltelefoner. Systemet sparar tid och kostnader och ger hotellet en direkt kommunikationskanal med gästen och möjlighet att generera ytterligare intäkter.

Zaplox fungerar på alla större smartphone-plattformar, kan stödja lås och hotellsystem, och ersätta eller samexistera med nyckelkort, kodlås och fysiska nycklar. Zaplox system har varit i kommersiellt bruk sedan 2011 i leveransen av mer än 1,5 miljoner gästnätter. Zaplox grundades 2010 på Ideon Science Park Lund, Sverige, och har kontor i Europa och USA. Zaplox aktie är noterad på Nasdaq Stockholm First North. Sedermera Fondkommission är utsedd till Certified Adviser för Zaplox.