Få inom bygg- och industrisektorn skyddar hörseln tillräckligt

Report this content

Hörselskador är vanligt förekommande inom bygg- och industrisektorn. En ny undersökning från Zekler visar att de flesta inom bygg- och industribranschen endast använder hörselskydd sporadiskt, trots att skadorna går att förebygga genom att använda hörselskydd under hela arbetspasset. Nu introducerar Zekler en ny serie bekväma hörselskydd med smart Bluetooth®-teknologi.

Få inom bygg- och industrisektorn skyddar hörseln tillräckligt
-       Zekler vill öka användandet genom sköna och enkla hörselskydd

När Zekler frågade Sveriges bygg- och industrisektor om säkerhet på arbetsplatsen, fick man bekräftat vad man länge misstänkt. Hela 44 % av de som arbetar i bullriga miljöer svarade att man endast använder hörselskydd när man själv ska utföra ett arbetsmoment där höga ljud kan uppstå. Endast 1,3 % svarar att de har på sig hörselskydd under hela arbetspasset.

-       Ett bra skydd för hörseln får man bara när skyddet sitter på hela arbetspasset och inte enbart vid enstaka tillfällen. När man arbetar i bullriga miljöer påverkas hörseln hela tiden och man kan oftast inte förutse när det plötsligt uppstår höga ljud i omgivningen, säger Maria Wiland som är sortimentschef på Zekler.

Åtta av tio anger att den främsta orsaken till att de inte använder hörselskydd under hela arbetspasset är att de inte tycker att det behövs. En annan orsak är att de tycker det är svårt att samtala med kollegorna.

Komfort och passform viktigast
97 % svarar att det absolut viktigaste vid valet av hörselskydd är att skyddet är bekvämt och inte skaver. Dessutom svarar 63 % att de uppskattar hörselskydd med medhörning, vilket betyder att man kan höra omgivningsljud samtidigt som man skyddas mot buller.

-       En förutsättning för att kunna och vilja bära hörselskydd under hela arbetspasset är att man har ett bekvämt skydd med enkla och smarta funktioner. Därför utvecklar vi nu skydd som inte bara dämpar ljud utan även sitter skönt, har bra medhörningsfunktion och är enkla att hantera, fortsätter Maria Wiland.

Nya kåpor från Zekler med smarta funktioner
Zeklers nya serie hörselskydd har många smarta funktioner och då framförallt Bluetooth®-teknologi som gör att det går att prata i telefon, lyssna trådlöst på favoritmusiken eller på radio. Skyddet har också nivåberoende medhörning som förstärker svaga ljud samt låter bäraren höra omgivande ljud samtidigt som man skyddas mot höga impulsljud. En annan smart funktion är att hörselkåpans volym inte behöver justeras vid inkommande telefonsamtal. Den justeras automatiskt utifrån omgivande ljudnivå.

Zeklers nya hörselkåpa finns att köpa hos bygg- och industriåterförsäljare och kostar cirka 2 480 kronor exklusive moms.

Svarsfrekvens och genomförande
Undersökningen genomfördes på 249 personer anställda inom byggföretag i Sverige. De som svarade är platschefer, projektledare, arbetsledare, projektansvariga och inköpare. Undersökningen är en webbaserad enkät som genomfördes under december 2013 och januari 2014 av Sverige Bygger på uppdrag av Skydda, där varumärket Zekler ingår. En majoritet av de som svarat (62,39 %) har arbetat inom byggbranschen i över 20 år. 64 % av de svarande arbetar på små och medelstora företag med anställda under 100 personer.

För mer information vänligen kontakta:
Jörgen Larsson, Brand Manager på Zekler
E-post: jorgen.larsson@skydda.se