Delårsrapport Zenergy AB (publ), Q3 Juli - September 2018

Sammanfattning av delårsrapporten Q3-2018

Koncernen, belopp i KSEK Q3 2018        Q3 2017       Jan-sept 2018       Jan-sept 2017                2017

Nettoomsättning           14 302            10 998                     41 309                     19 465            36 831
Resultat för perioden   -9 908             -4 584                    -32 033                    -15 768          -29 543
Balansomslutning         88 789         100 964                     88 789                   100 964         102 568
Soliditet                              43,4%             61,2%                      43,4%                      61,2%             46,8%
Likvida medel                    4 200            33 375                        4 200                     33 375            19 236
Resultat per aktie, kr      -0,19               -0,14                        -0,62                        -0,49               -0,91

• Uppbyggnaden av LEAN-produktionen med 17 stationer fördelade mellan 5 zoner
  • Tillverkning och etablering av 22 ZIP-Bostäder till K-Bostad Heby
  • Tillverkningen och etableringen av Illern1 fastigheten i Skillingaryd bestående av 23 hyresrättsbostäder
  • Samarbetet med Chalmers Tekniska Högskola fortgår gällande WoodXZIP projektet
  • Samarbeten med byggbolag har startat gällande integration av ZIP-Element i befintliga konstruktioner
  • Stort intresse av våra energieffektiva bostäder från såväl stora som mindre fastighetsägare liksom projekt- och fastighetsutvecklare. Intresset intensifierades efter sommaren dels på grund av det statliga investeringsbidraget som ett incitament att stimulera nybyggnation av prisvärda små energieffektiva hyresbostäder liksom av fastighetsmarknadens omställning från bostadsrätter till hyresrätter

Väsentliga händelser under det tredje kvartalet 2018

Etablering av 22 ZIP-Bostäder i Heby

I början av augusti påbörjades etableringen i Heby av 22 ZIP-Bostäder av modellen Block Apartment åt K-Bostad Heby AB med ett värde om ca 10 MSEK. Etableringen sker i enlighet med den tidsplan som kommunicerades i pressmeddelande den 2 maj 2018. I pressmeddelande den 9 november meddelas att projektet med 22 ZIP-Bostäder i Heby nu har slutgodkänts och tagits i drift.

Veidekke valde Zenergy ZIP-Entreprenadmoduler vid etablering av industriverksamhet i Landvetter

Den 9 augusti meddelades att Zenergy erhållit en beställning från ett bolag inom Veidekke-koncernen om köp av 12 Zenergy ZIP-Entreprenadmoduler till ett värde om ca 3 MSEK. De kommer att användas som kontor vid expansionen av Veidekke’s täkt-, återvinning- och asfaltsverksamhet i Härryda kommun (f.d. Landvetterkrossen).

Dellånefinansiering om 17 MSEK till Illern 1 erhålls via Tessin för etapp 1 och etapp 2

Crowdfunding-kampanjen via Tessin som lanserades enligt pressmeddelande den 21 juni gav 10 MSEK i lån till bolaget för delfinansiering av projektet Illern1 etapp 1 som etableras i egen regi i Skillingaryd. Under kvartalet delfinansierades även etapp 2 uppgående till 7 MKR. Därmed har Zenergy upptagit Crowdfunding lån genom Tessin på totalt 17 MKR.

Bygglov beviljat och återkallat i Ödåkraprojektet

I mitten av augusti beviljades bygglovet för de 26 ZIP-Bostäder av modell Residence som kommer att etableras åt K-Fastigheter i Ödåkra till ett värde om ca 19 MSEK. Enligt pressmeddelande den 2 maj 2018 planerades etableringen till det tredje kvartalet 2018. På grund av fördröjningar i bygglovsprocessen förskjuts etableringsstarten till 2019.

Effektivisering och rationalisering i produktionen med hjälp av LEAN-konceptet

Avtalen med 3 bemanningsföretag som försörjt produktionslinan med operatörer avslutades under augusti och omförhandlades med ett av dessa bemanningsföretag. Därmed kunde vi reducera antalet operatörer med 15 personer eller ca 30 procent.

Zenergy erhåller statligt investeringsstöd om 8,6 MSEK till Illern1 och märker av stort intresse från potentiella hyresgäster

Den 7 september meddelade Zenergy att bolaget har erhållit beslut om ca 8,6 MSEK i statligt investeringsstöd för hyresbostäder via Länsstyrelsen i Jönköping till byggnationen av Illern1 i Skillingaryd med kostnadseffektiva och kvadratsmarta hyresrätter. Cirka 50 personer kom till premiärvisningen i början av september. Efter visningarna har vi nu en bostadskö på ca. 30 personer till våra 23 hyresrättbostäder.

Zenergy har inlett rekrytering av en ny VD

Den 11 september meddelades att styrelsen i Zenergy och VD Olle Magnusson har kommit överens om att Olle Magnusson lämnar posten som VD i bolaget under 2018 och kvarstå som VD till dess att en ny VD har funnits. Olle kommer att kvarstå som styrelseledamot samt under en övergångsperiod bistå som rådgivare till bolagets tillträdande nya VD. Styrelsens arbete med att rekrytera en ny VD genomförs i samarbete med en extern rekryteringskonsult.

Stort intresse för Zenergy från ledande fastighets- och byggbolag vid Nordic Property Expo 2018

Den 13 september meddelades att Zenergy medverkat vid fastighetsmässan Nordic Property Expo 2018 den 11–12 september i Göteborg. Bolaget erhöll stort intresse för sina kostnads- och energieffektiva ZIP-Bostäder och knöt flera värdefulla kontakter.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Zenergy tecknar avtal med Framfastgruppen om fastighetsprojekt i Strängnäs värt ca 41 MSEK

Den 11 oktober meddelades att Zenergy tecknat avtal med Framfastgruppen gällande produktion och etablering av ett fastighetsprojekt i Strängnäs med 54 bostäder, där nu bygglovsprocessen och detaljarbetet tar vid. Ordervärdet beräknas till cirka 41 MSEK.

Zenergy tecknar avtal med Gotlandskronan om fastighetsprojekt i Visby värt cirka 15 MSEK

Den 29 oktober meddelade Zenergy att bolaget tecknat avtal med Gotlandskronan gällande produktion och etablering av ett fastighetsprojekt i Visby med 24 bostäder, där nu bygglovsprocessen och detaljarbetet tar vid. Ordervärdet beräknas till cirka 15 MSEK.

Zenergy tecknar avtal om hotellbostäder värda minst ca 6 MSEK samt meddelar att Hebyprojektet är slutgodkänt

Zenergy meddelade den 9 november att bolaget tecknat avtal om produktion och etablering av en första etapp ZIP-Hotellbostäder vid Mauritzbergs Slott & Golf till ett värde om ca 6 MSEK. Ytterligare två etapper planeras med ett totalt värde om 19 MSEK. Dessutom meddelas att projektet med 22 ZIP-Bostäder i Heby nu har slutgodkänts och tagits i drift.

Vaggeryds kommunpolitiker och tjänstemän har besökt fabriken

En delegation från Länsstyrelsen i Jönköpings län, Miljö- och samhällsbyggnadsavdelningen har besökt Zenergy

Zenergy deltog vid Chalmers Teknikdag i Göteborg och presenterar bolagets olika bostadslösningar baserade på det moderna och energieffektiva byggelementet ZIP-Element

Zenergy beslutar sälja fastigheten Illern1 för att stärka koncernens likviditet som på grund av bland annat fördröjda beställningar blivit försvagad.

Mot bakgrund av den fortsatt alltför låga beläggningen i fabriken och det fortsatt negativa rörelseresultatet arbetar styrelse och ledning med Zenergys långsiktiga finansiering, däri ingår att se över och frigöra kapital ur balansräkningen för att klara bolagets likviditet. Som ett led i detta har beslut tagits att bl a sälja fastigheten Illern 1 samt de eventuella ytterligare tillgångar som går att sälja för att finansiera den fortsatta driften.

VD Olle Magnusson kommenterar det tredje kvartalet 2018

Zenergy har två huvudsakliga utmaningar att hantera innan bolaget kan nå ett positivt kassaflöde. Dels handlar det om att skapa en stabil och effektiv produktion av ZIP-Enheter enligt LEAN konceptet och därmed uppnå en högre produktivitet liksom effektivitet, färre operatörer presterar fler enheter per dag. Den andra utmaningen består av att marknadsföra och sälja fler bostäder, skolor och entreprenadenheter och därmed lyckas med att skapa fler och större beställningar som gör att vi kan utnyttja den fulla produktionskapaciteten i fabriken vilket förnärvarande innebär 3 ZIP-Enheter per dag som första etappmål och som kan bli fler.

För att hantera dessa båda utmaningar genomförs förändringar i organisationen för att skapa en förbättrad och effektivare produktutvecklingsprocess liksom genom systematiska effektiviseringar i LEAN-produktionen.

En fortsatt och kontinuerlig satsning på LEAN pågår i vår fabrik i Skillingaryd som startade under sommaren med målsättningen att öka produktionstakten från 1,5 till 3 enheter per dag. En produktionslina enligt löpande band-principen med 17 stationer indelade i 5 zoner installerades i maj/juni med gott initialt resultat, och vi har kunnat fastställa en ökad produktionstakten med ca 25 procent samt minskat antalet operatörer med ca 15 personer.

Problemen vi fick att hantera under sommaren var att förväntade och långt framskridna förhandlade beställningar från potentiella kunder fördröjdes och uteblev. För att möta kunders uttryckliga stora behov av tillgängligheten av bostäderna under hösten 2018 lät vi hålla fabriken delvis i produktionsläge över sommaren samtidigt med att en materialanskaffning påbörjades om än i begränsad omfattning. Detta har gjort att vi under kvartal 3 tvingats bromsa produktionstakten. När ökning av produktionstakten sker är idag avhängigt bygglov och till dem kopplade löften från kunder.

Ytterligare en utmaning är att stärka och utveckla Zenergys och ZIP-Konceptets varumärke med sikte på att bli en ledande aktör inom industriellt tillverkade bostadskoncept. För att möjliggöra att skapa attraktiva fastigheter med vår modulära arkitektur är det viktigt för upplevelsen att fasadgestaltningen är attraktiv. Zenergy samarbetar med en industriell arkitekt samt en bostadsbyggare för att vidareutveckla vårt ZIP-Koncept. Vi har även erhållit förfrågningar från ledande småhustillverkare om samarbete kring integrering av ZIP-Elementet i deras befintliga konstruktioner för att kunna maximera boarea samt ökad energieffektivitet. Zenergy deltog även på Nordic Property Expo i Göteborg under september 2018, vilket bidrog till nya kontakter med potentiella partners och kunder.

Sammanfattningsvis har kvartalet varit intensivt och utmanande, vi har gjort stora framsteg i våra olika processer. Det gör att bolagets ledning är fortsatt övertygad om att Zenergy kan nå en stabil, effektiv och lönsam produktion med positivt kassaflöde när vi uppnår en volymproduktion. Lönsamheten i fabriken är helt beroende av stora volymer av samma typ av bostäder.

Olle Magnusson
VD Zenergy AB (publ)

Zenergys vision

Zenergys vision är att skapa smarta, energieffektiva bostäder som går snabbt att producera och som håller hög kvalitet. Byggnaderna skall ha tilltalande fasadgestaltning och effektiv inredning.

Tillsammans med arkitekter och byggnadsingenjörer samt fastighetsbolagen Wallenstam och K-Fastigheter har vi tagit fram attraktiva boendekoncept i modulär arkitektur som på allvar utmanar det traditionella bostadsbyggandet.

Zenergys produkter fungerar utmärkt som både permanenta och tillfälliga bostäder men är även lämpliga som kontor, skolor, förskolor, äldreboenden liksom för användning inom vården.

Affärsmodell och fastighetskoncept

Vi ligger med andra ord helt rätt i tiden med vårt koncept som vi kallar modulär arkitektur.

Inom Zenergy arbetar vi med fyra (4) parallella affärsområden som alla använder sig av bolagets patenterade ZIP-Element. Zenergy ZIP-Bostäder är tillgänglighetsanpassade och uppfyller BBR tillgänglighetskrav. Bostadsenheterna byggs i varierande storlekar beroende på behov och är stapelbara upp till fem våningar. Bolaget har dessutom som ambition att så långt det är möjligt arbeta med Svanen-märkta material och produkter. Marknadsbearbetningen med ZIP-Elementet avses ske genom att etablera samarbete med en välrenommerad distributör inom byggfackhandeln och byggvaruhandeln.

Zenergys bostadskoncept är konstruerade av bolagets moderna, patenterade och varumärkesskyddade byggelement Zenergy ZIP-Element som kan användas till både väggar, tak- och golvbjälklag. ZIP-Elementet ger extremt välisolerade, brandsäkra och mögelresistenta byggnader utan köldbryggor. De tunna väggarna ger samtidigt maximal boyta samtidigt som isolerings värdet (U-värdet) och därmed uppvärmningskostnaden förblir mycket låg. ZIP-Elementet har brandskyddsklass EI60 (förhindrar brandspridning under 60 minuter). Tack vare ZIP-Elementets sandwich-konstruktion kan våra bostäder konstrueras och uppföras både snabbt och effektivt.

Produktionen sker i bolagets fabrik i Skillingaryd som i dagsläget har en tillverkningskapacitet vid fullt anpassad LEAN produktion om cirka 35 000 m2BOA per år. För närvarande pågår ett intensivt arbete för att kraftigt utöka produktionskapaciteten för att uppnå denna volym.

Zenergy ZIP-Bostäder Bolaget har utvecklat olika bostadskoncept i modulformat som samtliga är tillgänglighetsanpassade i enlighet med Boverkets byggregler (BBR). Zenergy kan erbjuda bostäder från ett rum på 18 m2 till 6 rum på 148 m2 fördelat på två plan. BBR är en samling av föreskrifter och allmänna råd för svenska byggnader som har tagits fram av Boverket. BBR innehåller krav och råd gällande bland annat utformning, bärförmåga, brand, hygien, buller, säkerhet och energihushållning. Zenergys ZIP-Bostäder möjliggör stor flexibilitet och möjlighet att uppföra betydande bostadsyta på kort tid. Detta innebär att konceptet har potential att bli en viktig del i en tidseffektiv lösning på den omfattande bostadsbrist som råder idag i Sverige.

Zenergy ZIP-Lokaler och ZIP-Skolor Dessa fastighetskoncept är avsedda för uppförandet av kontorsbyggnader, skolbyggnader samt byggnader för förskoleverksamhet. Då bolagets ZIP-Element har mycket goda prestanda inom brandsäkerhet, energieffektivitet samt fukt- och mögelresistens har dessa koncept goda möjligheter att nå framgång, inte minst vid byggnationer där tidsfaktorn är extra viktig. Zenergy erbjuder även kompletta lösningar för vårdinrättningar som inkluderar vårdplatser, matsal, dagrum, aktivitetsrum, behandlingsrum samt kontor.

Zenergy ZIP-Entreprenadmoduler Detta fastighetskoncept, som i likhet med övriga bygger på bolagets

ZIP-Element, började byggas 2009 och utnämndes till Bästa Energi bod år 2013 av Hyrex-kedjan, Swedish Rental Association, Sveriges Byggindustrier och Byggnads i Göteborg. ZIP-Byggbodar är en attraktiv lösning för byggbranschen som är både energieffektiv och brandsäker. Zenergy har möjlighet att anpassa konceptet så att det passar de flesta typer av byggarbetsplatser utom olika basmodeller som dessutom kan erhållas med två olika plattformsstorlekar.

Zenergy ZIP-Element Zenergys ZIP-Element är grundstommen i samtliga av bolagets fastighetskoncept. Det är ett patenterat och varumärkesskyddat byggmaterial som består av en isolerande kärna av PIR som är laminerat med högkvalitativa brandskyddsskivor på båda sidor. ZIP-Elementet är i sig ett färdigt tak-, golv- eller väggelement vilket innebär att det går snabbt att uppföra en brandsäker och mögelresistent byggnad utan köldbryggor.

Zenergy har erhållit bidrag från Vinnova för utvärdering av integrationen av ZIP-Element i en träkonstruktion uppbyggd kring CLT-Teknik, (Cross Laminated Timber). Denna version kallas WoodXZIP. Syftet är att utvärdera förutsättningarna för kommersialisering av industriellt byggande av ett kostnadseffektivt klimatneutralt och hållbart modulbyggsystem med Zenergy ZIP-Element.

Aktien

Zenergy AB (publ) har totalt ca 3 700 aktieägare.

Zenergy har handlats på Spotlight Stockmarket (f.d. Aktie Torget) sedan den 7 december 2015.

Handelsbeteckningen för aktien är ZENZIP och ISIN-koden är SE0005705589.

Resultaträkning

Rörelseintäkter

Nettoomsättningen (exkl. hyresintäkter) i koncernen under tredje kvartalet 2018 uppgick till 11 828 KSEK vilket är 2 027 KSEK högre än motsvarande period 2017. Omsättningen utgörs av leveransen till K-Bostad i Heby, ett antal entreprenadmoduler samt viss eftermarknadsförsäljning. Utöver gjorda leveranser har flertalet enheter till Illern-fastigheten tillverkats, dessa är vid periodslutet en del av lagret.

Hyresintäkterna under tredje kvartalet 2018 uppgick till 2 474 KSEK vilket är 1 277 KSEK högre än motsvarande period 2017. Hyresintäkterna avser främst uthyrning av kontor och skolor genom Zenergy ZIPRENT AB samt till Strix television för produktion av ”Farmen”.

Kostnader
Rörelsens kostnader avseende råvaror och förnödenheter för tredje kvartalet 2018 uppgår till 8 315 KSEK (5 373 KSEK). Främmande tjänster/legoarbeten uppgår för tredje kvartalet till 6 871 (3 476). Täckningsbidraget är negativt och uppgår till - 879 KSEK. För motsvarande period 2017 uppgår täckningsbidraget till 2 943 KSEK. Det negativa täckningsbidraget under tredje kvartalet 2018 beror främst på fortsatta investeringar i produktionseffektiviseringar samt tillverkning av bostäder för fastigheten Illern1. Bidragsbortfallet beräknas uppgå till ca 3 MSEK.

Koncernens omkostnader (övriga externa kostnader samt personalkostnader) under tredje kvartalet 2018 uppgick till 7 937 (6 609) KSEK. Ökningen av omkostnaderna jämfört med kvartal 2 2018 är minimal (+242 KSEK).

Resultat

Resultat efter finansiella poster i koncernen avseende tredje kvartalet 2018 uppgår till -9 876 (-4 593) KSEK. Resultatförsämringen beror på den förstärkta organisationen samt det lägre täckningsbidraget. Vidare påverkas resultatet av produktionen av Illern1 till oss själva. Vidare har vi under kvartalet fortsatt tagit utvecklingskostnader, främst i samband med förbättringar av produktionslinan, lärdomar från Illern1

projektet och krav i samband med nya offerter.

Balansräkning

Tillgångar

Materiella anläggningstillgångar i koncernen för tredje kvartalet 2018 uppgick till 53 121 (42 049) KSEK. Ökningen på 11 072 KSEK kan främst härledas till byggnation av slutförd installation av produktionslina med tillhörande förbättringar samt pågående nybyggnation avseende Illern1.

Omsättningstillgångar i koncernen för tredje kvartalet 2018 uppgick till 35 668 (58 915) KSEK.

Skulder
Koncernens skulder per tredje kvartalet uppgick till 46 312 (35 585) KSEK. Ökningen på 10 727 KSEK beror främst på ökade långfristiga skulder.

Finansiell ställning

Vid periodens utgång uppgick det egna kapitalet i koncernen till 38 573 (61 796) KSEK.

Det totala kassaflödet för tredje kvartalet uppgick till 3 635 (32 798) KSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten i koncernen uppgick till -2 864 (-7 176) KSEK under det tredje kvartalet.

Kassaflödet från investeringsverksamheten i koncernen uppgick till -732 (-3 146) KSEK under tredje kvartalet.

Kassaflödet från finansieringsverksamheten i koncernen uppgick till 7 231 (43 120) KSEK under tredje kvartalet.

Likvida medel i koncernen uppgick till 4 200 (33 375) KSEK vid periodens slut.

(se tabeller i bifogad fil)

Granskning

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommande finansiella rapporter 2018 / 2019

Bokslutskommuniké 2018 publiceras den 27 februari 2019

Ordinarie Årsstämma hålls den 6 maj 2019 i Göteborg

Tremånadersrapporten Q1-2019 publiceras den 6 maj 2019

Styrelsen i Zenergy AB

Skillingaryd den 23 november 2018

Denna information är sådan information som Zenergy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 november 2018.