Företrädesemission

Zenergy AB genomför företrädesemission om 47,1 MSEK för att erhålla rörelsekapital för att möta den kommande stora efterfrågan på bolagets produkter som förutses.

Observera att aktierna och teckningsoptionerna handlas utan rätt till deltagande i emissionen fr o m fredagen den 2 juni 2017.

Styrelsen för Zenergy AB (publ) (”Zenergy” eller ”Bolaget”) har den 10 maj 2017, som tidigare meddelats och baserat på bemyndigande från extra bolagsstämman den 8 maj 2017, beslutat om en företrädesemission av aktier (”Nyemissionen”), som vid full teckning tillför Zenergy 47,1 MSEK före emissionskostnader och dels en riktad emission om högst ca 3,9 MSEK.

Nyemissionen i sammandrag

• Aktieägare och innehavare av teckningsoptioner av serie 2016/2018 i bolaget (vilka optioner är noterade på Aktietorget) ska ges företrädesrätt att teckna 4 nya aktier per 5 befintliga aktier eller teckningsoptioner; det vill säga en teckningsrelation om 4:5.
  • Emissionskursen är 3 SEK per aktie, vilket motsvarar en emissionslikvid om totalt högst 47,1 MSEK före emissionskostnader.
  • Företrädesemissionen är säkerställd upp till 75 procent (35,325 MSEK) genom garantiåtaganden.
  • Avstämningsdag för rätten att delta i Nyemissionen är den 5 juni 2017.
  • Garanterna skall, som ersättning för lämnad garanti, ges möjlighet att i den riktade emissionen teckna aktier till samma teckningskurs som i företrädesemissionen i stället för kontant ersättning, vilket motsvarar en emissionslikvid om högst ca 3,9 MSEK.
  • Likviden från nyemissionerna är avsedd att användas till främst rörelsekapital för att möta den expansion som styrelsen bedömer kommer och ser framöver.

Bakgrund och motiv

Nyemissionslikviden kommer skapa förutsättningar för Zenergy att verka och ta andelar av den starka efterfrågan som idag framförallt finns inom leasingsegmentet. Zenergys potentiella leasingkunder består till stor del av kommuner och landsting men även företag som efterfrågar att leasa skolor och kontor. Dessa potentiella kunder önskar leasa moduler på 3 till 5 års sikt med möjlighet att förlänga.

Nyemissionslikviden skall också användas för att klara den kommande bedömda expansionen som föreligger för Zenergy och dess produkter. I samband med att Zenergy lämnade sin Q1-2017 rapport förutspådde bolaget en omsättning till ca 100 MSEK för 2017.

Preliminär tidplan (angivna datum avser 2017)

Torsdag 1 juni                                Sista dag för handel inkl teckningsrätt

Fredag 2 juni                                  Förta dag för handel exkl teckningsrätt

Måndag 5 juni Avstämningsdag för erhållande av teckningsrätter och rätt till deltagande i Nyemissionen med företrädesrätt
Onsdag 7 Juni Beräknad dag för offentliggörande av Prospekt
Torsdag 8 Juni Teckningsperiod startar, handel med teckningsrätter startar
Tisdag 20 juni Handel med teckningsrätter avslutas
Torsdag 22 juni Teckningsperioden avslutas
Tisdag  27 juni Offentliggörande av utfall av Nyemissionen

Villkor för Nyemissionen

Zenergys aktiekapital uppgår före Nyemissionen till 3 412 721 SEK fördelat på 15 512 367 aktier. Aktiens kvotvärde är 0,22 SEK. Nyemissionen avser högst 15 701 860 aktier.

Därutöver kommer garanterna av Nyemissionen genom avtal erhålla arvode i form av kontant betalning motsvarande 9 procent av garanterat belopp eller i form av aktier motsvarande 11 procent av garanterat belopp. Givet ett garantibelopp om 35,325 MSEK uppgår arvodet vid kontant betalning

till 3 179 250 SEK alternativt ersättning i form av aktier till 3 885 750 SEK. Om ersättningen sker i form av motsvarar det 1 295 250 aktier.

Sammantaget kan Zenergy således komma att emittera upp till 16 997 110 aktier, givet att Nyemissionen fulltecknas och att garanterna tar sin ersättning i form av aktier.

En (1) befintlig aktie eller teckningsoption av serie 2016/2018 i Bolaget berättigar till en (1) teckningsträtt. Fem (5) teckningsrätter berättigar till teckning av fyra (4) aktier.

Teckningskursen är 3 SEK per aktie.

Rådgivare

Göteborg Corporate Finance AB är finansiell rådgivare till Zenergy i nyemissionen.

Mangold Fondkommission AB är emissionsinstitut.

Denna information är sådan information som Zenergy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 maj 2017 klockan 08.00

Viktig information

Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Zenergy. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Zenergy kommer endast att ske genom det prospekt som Zenergy kommer att offentliggöra i anledning av de avsedda emissionerna, förutsatt att årsstämman den 8 maj 2017 lämnar efterfrågat emissionsbemyndigande.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Kanada, Japan eller någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier har registrerats, eller kommer att registreras, enligt U.S. Securities Act från 1933, i dess nuvarande lydelse, (”Securities Act”) och inte heller enligt någon motsvarande lag i någon annan jurisdiktion i USA och får därför inte erbjudas eller säljas, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom i enlighet med ett tillämpligt undantag från, eller genom transaktion som inte omfattas av, registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar Zenergys aktuella syn och förväntningar på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Även om Zenergy anser att dessa uttalanden är baserade på rimliga antaganden och förväntningar kan Zenergy inte garantera att sådana framåtriktade uttalanden kommer att förverkligas. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är beroende av framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

För ytterligare information, kontakta,

Olle Magnusson, VD: 070-761 81 33