Screening med Zenicor-EKG i Storbritannien

Under februari inleds det första kliniska projektet för förmaksflimmerscreening med Zenicor-EKG i Storbritannien. Projektet är Zenicors första screeningprojekt i Storbritannien.

– Detta är ett genombrott för oss inom screening för förmaksflimmer i Storbritannien, och visar att vi är en internationellt ledande aktör, säger Zenicors vd Mats Palerius.

Projektets målsättning är att skapa en förbättrad vårdkedja för tidig diagnos av patienter med förmaksflimmer.

Allmänläkaren Richard Blakey är projektledare och kommenterar:

– Vi vill bli bättre på att upptäcka och hantera förmaksflimmer i vårt område, för att minska antalet strokefall. I grunden handlar det om att hitta ett sätt att mer långsiktigt förbättra situationen för patienterna, säger Richard Blakey.

Människor på vårdboenden i Kent, Surrey och Sussex (KSS) ges möjlighet att screenas under två veckor med hjälp av Zenicor-EKG i syfte att hitta förmaksflimmer och sätta in strokeförebyggande behandling med blodförtunnande läkemedel.

Projektet drivs av KSS Academic Health Science Network, NHS Clinical Comissioning Group och primärvården. Det är en lokal anpassning av det nationella initiativet ”Detect, Protect, Correct, Perfect”, som syftar till bättre diagnostisering av förmaksflimmer.

Zenicors vd Mats Palerius kommenterar:

– Detta är ett mycket viktigt referensprojekt för oss. Diskussionerna om screening för förmaksflimmer står högt på den brittiska vårdagendan och landet anses vara den ledande förebilden när det kommer till implementering, säger Mats Palerius.

Bakgrund till projektet

• Regionen Kent, Surrey och Sussex (KSS) har 4,3 miljoner invånare.
  • Varje år drabbas 6 000 personer i regionen av stroke.
  • Av dessa fall beror 2 000 på förmaksflimmer.
  • Varje stroke beräknas kosta det brittiska samhället £59,210 vilket motsvarar cirka 650 000 kronor.
  • Det lokala nätverket Academic Health Science Network arbetar för effektivare implementering av innovationer i vården.
  • Inom primärvården i Storbritannien är det Clinical Commissioning Group (CCG) som bestämmer ersättningsnivåer och betalar ut ersättning till vårdgivare.
  • Patientföreningen Arrhythmia Alliance arbetar bland annat med spridning av initiativet Detect, Protect, Correct, Perfect.

Länk till projektet:

Om Zenicor och tum-EKG från Zenicor

Det svenska medicinteknikföretaget Zenicor är ledande inom arytmidiagnostik och strokeprevention.  Zenicors tum-EKG är ett system för diagnostik av olika hjärtarytmier, bland annat förmaksflimmer, och används idag på över 300 kliniker i Norden, Tyskland och Storbritannien. Zenicors lösning består av en handhållen apparat (Zenicors tum-EKG) där patienten under en längre period själv kan registrera kortare episoder av sitt EKG, vilka sedan automatiskt via mobilnätet skickas till en central databas. Via Internet kan vårdgivaren därefter när som helst ta del av patientens EKG och ställa en diagnos. Lösningens effektivitet har dokumenterats i ett flertal studier och artiklar i internationellt ledande vetenskapliga tidskrifter. Dessa studier har visat att Zenicors tum-EKG, i kombination med kostnadseffektivitet och användarvänlighet, har en överlägsen diagnostisk förmåga jämfört med traditionella metoder.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Palerius, vd, Zenicor Medical Systems AB
E-post: mats@zenicor.se

Högupplösta bilder på Zenicor-EKG finns för nedladdning: http://zenicor.se/pressmaterial

Denna information är sådan information som Zenicor är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 februari 2017.