Deutsche Telekom rullar ut Zenterio OS på flera nya marknader i Europa

• Zenterio kommer att implementera sitt oberoende operativsystem, Zenterio OS, på Deutsche Telekoms marknader i Syd- och Östeuropa
  • De länder som omfattas av affären är Slovakien, Ungern, Rumänien, Kroatien, Montenegro, Makedonien och Grekland
  • Zenterios lösning kommer att utgöra basen för interaktiva TV-tjänster för Deutsche Telekom

Först ut av Deutsche Telekoms sju TV-marknaderna att standardisera sina mjukvaruplattformar med hjälp av Zenterio oberoende lösning var Telekom Romania, Slovak Telekom och Magyar Telekom.

- Vi är oerhört glada över att fortsätta utrullningen av Zenterio OS på ytterligare europeiska marknader inom Deutsche Telekom. Detta visar på styrkorna i Zenterios plattform som en viktig drivkraft i att öka utvecklingen av interaktiva TV-tjänster hos stora TV-leverantörer såsom Deutsche Telekom, säger Robin Rutili, Chief Business Development Officer på Zenterio.

- Vi är glada att kunna bekräfta ett utökat samarbete med Zenterio. Implementationen av Zenterio OS, vilket utgör en nyckelkomponent för våra TV-tjänster, ger oss många tekniska och kommersiella fördelar. Förutom att möjliggöra nästa generation av interaktiva TV-tjänster, kan vi dra nytta av fördelar som bättre kostnadseffektivitet för TV-distribution inom DT Group, bra referensprojekt och korta implementationstider på våra marknader, vilket i slutändan gagnar våra kunder, säger Thomas Staneker, chef för TV Technical Services Center på Deutsche Telekom.

För mer information, vänligen kontakta:
Pelle Rosell, Chief Marketing Officer, Zenterio
E-post: pelle.rosell@zenterio.com
Telefon: +46 70-926 2733

Zenterio erbjuder en helhetslösning för interaktiv TV via sitt oberoende operativsystem Zenterio OS som är positionerat för att bli en global standard. Zenterio erbjuder också konsulttjänster samt Value Added Services (VAS) till TV-operatörer. Zenterio samarbetar med globala systemintegratörer, tillverkare av digital-TV-boxar, säkerhetslösningar och microchips samt företag som erbjuder interaktiva tjänster. Zenterio har över 200 anställda som representerar 25 nationaliteter. Zenterio har kontor i Stockholm, Linköping och Atlanta. Zenterio ägs av privata investerare och private equity-bolaget Scope. Styrelseordförande i Zenterio är Olli-Pekka Kallasvuo, tidigare VD på Nokia. För mer information gå till zenterio.com