Interaktiv reklam framtiden för digital tv

I Zenterios rapport The Future of TV Advertising utmålas interaktiv reklam, framför allt via second screen, som den viktigaste framtidstrenden för digital tv-branschen. Enligt rapporten överväger 7 av 10 operatörer att integrera interaktiv reklam i sitt erbjudande.

Rapporten The Future of TV Advertising har tagits fram av Zenterio i samarbete med Digital TV Europe och baseras på en undersökning där 200 branschaktörer från över 50 länder svarat på frågor om framtidens tv-reklam. Syftet med rapporten är att kartlägga deras syn på framtidens reklamlösningar och dess potential som nya intäktsströmmar.

Rapporten identifierar en övergripande trend där allt fler operatörer överväger att erbjuda interaktiv tv-reklam. Störst möjligheter till detta tros finnas via annonser i second screen, annonser på surfplattor och smartphones som kopplas till tittandet, men även via interaktiv reklam i traditionella reklampauser, i appar, direkt i programguiden samt via sponsorskap.

Rapporten visar också en enighet kring att om interaktiv tv-reklam ska bli framgångsrikt så krävs samarbeten mellan olika aktörer. Största möjligheten finns dock för operatörerna som genom att tillgängliggöra den data de har tillgång till kan samarbeta med reklambranschen och göra effekten av tv-reklam mätbar på ett helt nytt sätt.

Rapporten visar även att efterfrågan på mätbar och mer målgruppsanpassad reklam är på uppåtgående. 8 av 10 tror att en högre grad av målgruppsanpassning kommer att bli allt viktigare för tv-operatören då ökad relevans gör tittaren mer tolerant i sin inställning mot reklam och då kraven på mätbarhet även kommer att påverka tv-branschen.

- Interaktiv reklam, exempelvis via second screen, är en viktig del av framtidens TV. För operatörerna innebär det en jättemöjlighet eftersom de på så sätt kan klättra högre i värdekedjan, när de går från att bara vara en distributör som skickar vidare innehåll till att bli navet som sitter på viktig information om tittarna och har den tekniska plattformen för att möjliggöra interaktiv TV- reklam. Men för att så ska ske behövs att en harmonisering och en teknikuppgradering, likt den som Zenterio genomför hos Deutsche Telekom, först göras hos operatörerna, säger Robin Rutili, VD, Zenterio.

Andra resultat från rapporten:

• En majoritet av TV-operatörerna tycker att interaktiv reklam och målgruppsanpassad reklam är relevant för dem och majoriteten av dem överväger att erbjuda detta
  • Reklam i second screens som tablets eller smartphones, interaktiv reklam mellan program samt reklam inom appar ses som de bästa möjligheterna för TV-operatörer att generera intäkter från reklam. Andra spännande möjligheter är sponsrat on-demand-innehåll, reklambanners i programguiden samt hela kampanjsiter i programguiden.
  • Målgruppsanpassad reklam ses som en möjlighet med stor potential men samtidigt går åsikterna isär om vilken grad av målgruppsanpassning som får anses vara möjligt
  • Personalisering ses som värdefullt men respondenterna är skeptiska till om kunderna är villiga att dela med sig av sina personuppgifter genom att logga in med användarnamn och lösenord. Samtidigt ses användandet av sociala medier och second screen-applikationer som ett sätt att förenkla detta.
  • Nyckeln till att skapa värde inom framtidens reklam ligger i olika former av partnerskap mellan operatörer och andra aktörer inom tv- och reklammarknaden, där operatörerna genom sin förmåga erbjuda mervärde såsom segmentering och mätbarhet ser ut att få en allt starkare roll.

Den fullständiga rapporten finns att ladda ner här.

För mer information, kontakta:
Pelle Rosell, Chief Marketing Officer, Zenterio
E-mail: pelle.rosell@zenterio.com
Mobil: 46 70-926 2733

Zenterio erbjuder Zenterio OS, en oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV som är positionerat att bli en global standard. Zenterio samarbetar med globala systemintegratörer, tillverkare av digital-TV-boxar, säkerhetslösningar, microchips samt företag som erbjuder interaktiva tjänster. Zenterio har över 200 anställda av 25 nationaliteter. Zenterio har kontor i Stockholm, Linköping och Atlanta. Zenterio ägs av privata investerare och provate equity-bolaget Scope. Styrelseordförande i Zenterio är Olli-Pekka Kallasvuo, tidigare VD på Nokia. www.zenterio.com

Om Zenterio OS
Zenterios operativsystem fungerar med de allra flesta typer av hårdvara som finns på marknaden idag. För TV-operatörer möjliggör Zenterios mjukvara en snabb harmonisering av den fragmenterade bas av mjukvara som operatören har idag då den kan utnyttjas både på ny och redan driftsatt hårdvara. Med en harmoniserad lösning kan operatören snabbt och kostnadseffektivt tillhandahålla nya interaktiva applikationer och tjänster till slutkunden. Utöver ett unikt hårdvarustöd har Zenterios mjukvara marknadsledande prestanda och ett flexibelt gränssnitt för att lägga till nya funktioner. För systemintegratörer skapar Zenterios produkt ett enhetligt stöd för deras nya lösningar, som möjliggör TV operatörernas interaktiva tjänster. För TV-tittaren innebär det en förbättrad upplevelse, ett ökat utbud av tjänster och större tillgänglighet till nya applikationer.

Taggar: