Zenterio ingår partnerskap med Stream Group

Zenterio och Stream Group tar bolagens gemensamt utvecklade helhetslösning till marknaden. Lösningen ger innehållsleverantörer och operatörer möjligheten att erbjuda tjänster som Video-On-Demand, Catch up-TV och Live-TV direkt via internet, kabel, satellit eller det digitala marknätet. Lösningen kan vara helt molnbaserad eller installeras lokalt.

Partneravtalet innebär en integrering av Stream Groups back end-system med Zenterio OS. Stream Groups lösning är en välrenommerad molnbaserad TV-plattform som kan leverera multi-screen, Live- och VOD-tjänster. Genom integrationen med Zenterio OS, vilken möjliggör snabb harmonisering av operatörernas fragmenterade programvaror, kommer bolagen kunna erbjuda en skalbar, flexibel och framtidssäker helhetslösning för att leverera populära och engagerade TV-tjänster.

Stream Groups plattform är det senaste systemet som integrerats med Zenterio OS. Integrationen utnyttjar till fullo styrkan i Zenterio OS genom att kraftigt minska time-to-market samtidigt som den erbjuder både skalbarhet och flexibilitet. Den första framgångsrika implementationen av helhetslösningen har redan levererats till M7 Group i Nederländerna.

– Nu breddar vi Zenterios erbjudande med en helhetslösning som gör det enkelt för innehållsleverantörer och operatörer att leverera de bästa och mest efterfrågade tjänsterna. Tack vare integrationen kan dessa tjänster levereras snabbare än någonsin tidigare, säger Jörgen Nilsson, CEO Zenterio.

– Partnerskapet med Zenterio gör det möjligt för oss att leverera en helhetslösning till TV-operatörer och utöka vår adresserbara marknad samtidigt som det säkerställer en snabb och enkel implementation, säger Pieter Heyn, CEO Stream Group.

Pelle Rosell, chief marketing officer, Zenterio
pelle.rosell@zenterio.com

Telefon: +46 70-926 2733

Zenterio erbjuder en helhetslösning för interaktiv TV via sitt oberoende operativsystem Zenterio OS som är positionerat för att bli en global standard. Zenterio erbjuder också konsulttjänster samt Value Added Services (VAS) till TV-operatörer. Zenterio samarbetar med globala systemintegratörer, tillverkare av digital-TV-boxar, säkerhetslösningar och microchip samt företag som erbjuder interaktiva tjänster. Zenterio har över 200 anställda som representerar 25 nationaliteter. Zenterio har kontor i Stockholm, Linköping och Atlanta. Zenterio ägs av privata investerare och private equity-bolaget Scope. Styrelseordförande i Zenterio är Olli-Pekka Kallasvuo, tidigare VD på Nokia. För mer information gå till
zenterio.com

Zenterios operativsystem fungerar med de allra flesta typer av hårdvara som finns på marknaden idag. För TV-operatörer möjliggör Zenterios OS en snabb harmonisering av den fragmenterade bas av mjukvara som operatören har idag, då den kan utnyttjas både på ny och redan driftsatt hårdvara. Med en harmoniserad lösning kan operatören snabbt och kostnadseffektivt tillhandahålla nya interaktiva applikationer och tjänster till slutkunden. Utöver ett unikt hårdvarustöd har Zenterios mjukvara marknadsledande prestanda och ett flexibelt gränssnitt för att lägga till nya funktioner. För systemintegratörer skapar Zenterio OS ett enhetligt stöd för att erbjuda nya interaktiva tjänster till TV operatörerna. För tittaren innebär det en förbättrad upplevelse, ett ökat utbud av tjänster och större tillgång till nya applikationer.