Zenterio utser Jörgen Nilsson till ny vd och förbereder för en börsintroduktion

Zenterio, som tillhandahåller en oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV, meddelar idag att styrelsen utser Jörgen Nilsson till vd. Jörgen Nilsson tillträder den 2 april 2015. Företaget meddelar också att man förbereder en börsintroduktion under 2015.

Under det senaste året har Zenterio gått från 100 till 200 anställda genom att förvärva fyra företag och växa organiskt, samt utvecklat en mer komplett lösning för TV-operatörer som bland annat inkluderar ett erbjudande inom Value Added Services. Zenterios snabba utveckling gör nu att bolaget tar steget in i nästa fas vilket ställer nya krav på ledarskapet.

- Efter en omfattande rekryteringsprocess är vi mycket nöjda över att kunna tillkännage Jörgen Nilsson som ny vd, då han besitter de kompetenser och erfarenheter som krävs nu när Zenterio går nu in i nästa fas. Vi lämnar den entreprenöriella uppstartsfasen bakom oss och går mot att bli ett större och mer etablerat företag. Jörgen Nilsson har en gedigen bakgrund av att leda bolag i starkt tillväxt inom vår bransch och hans erfarenhet kommer att vara mycket värdefull för Zenterio framöver, säger Olli-Pekka Kallasvuo, styrelseordförande i Zenterio.

Jörgen Nilsson har mer än 30 års erfarenhet från ledande roller inom telekom, IT och teknik på ledande företag såsom Ericsson, Hewlett Packard och Acision. På Ericsson arbetade han i över 10 år som Executive Vice President och General Manager för Vodafones Global Customer Unit. Som vd på Acision ledde Jörgen förändringsarbetet av bolagets kärnverksamhet och skapade en lönsam och relevant branschposition för bolaget. På senare har han haft flera icke-verkställande rådgivande roller för teknikföretag.

- Jag är väldigt glad över att få bli en del av Zenterio. Zenterio befinner sig i mittpunkten av den omvandling som sker inom TV-branschen vilket skapar en fantastisk möjlighet att fortsätta utveckla detta spännande och extra-ordinära bolag, säger Jörgen Nilsson.

Robin Rutili kommer fortsätta arbeta inom Zenterio som Chief Business Development Officer, vilket innebär att han kommer att fokusera på Zenterios Value Added Services-erbjudande.

Som ett resultat av dessa förändringar, överväger Zenterio tillförande av ett kapitaltillskott för att stärka balansräkningen i förberedelserna för börsintroduktionen under 2015. Zenterio största aktieägare, Scope, är delaktiga i processen och Zenterio har för avsikt att meddela vilka åtgärder som kommer att vidtas under april månad 2015.

För mer information, vänligen kontakta:
Robin Rutili; CEO
E-post: robin.rutili@zenterio.com
Mobil: 070-918 1702

Mattias Arnelund; CFO
E-post: mattias.arnelund@zenterio.com
Mobil: 070-789 5812

Zenterio erbjuder Zenterio OS, en oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV som är positionerat att bli en global standard. Zenterio samarbetar med globala systemintegratörer, tillverkare av digital-TV-boxar, säkerhetslösningar, microchips samt företag som erbjuder interaktiva tjänster. Zenterio har över 200 anställda av 25 nationaliteter. Zenterio har kontor i Stockholm, Linköping och Atlanta. Zenterio ägs av privata investerare och provate equity-bolaget Scope. Styrelseordförande i Zenterio är Olli-Pekka Kallasvuo, tidigare VD på Nokia. www.zenterio.com