ZetaDisplay förvärvar företag i Finland och stärker positionerna i Norden

ZetaDisplay AB etablerar sig nu på den finska marknaden genom att förvärva Popcom Oy i Helsingfors. Satsningen är ett ytterligare steg i ZetaDisplays strävan att bli Nordens ledande leverantörer av rörlig butiksinformation – också kallad Digital Signage. Denna bransch är under stark tillväxt och genom förvärvet får ZetaDisplay verksamhet i de fyra stora nordiska länderna och ökade möjligheter att expandera.

ZetaDisplay är en ledande leverantör av rörlig butiksinformation på platta skärmar inom detaljhandeln och publik miljö på den nordiska marknaden. ZetaDisplay har ett 40 tal anställda och bland kunderna finns ICA som är Sveriges största dagligvaruhandel. Under det senaste året har ZetaDisplay fortsatt att växa i Sverige och startat dotterbolag i Norge. Året innan etablerade man sig på den danska marknaden.

- Genom förvärvet i Finland får ZetaDisplay nu verksamhet i alla de fyra stora nordiska länderna. På så sätt möter vi detaljhandelns behov av nordiska leverantörer som kan hjälpa till att bygga varumärken på samma sätt på samtliga marknader. Det innebär också att vi kan expandera snabbare och bättre tillvarata de lokala kundernas behov, kommenterar Leif Liljebrunn, vice VD i ZetaDisplay.

Popcom Oy, som har sitt ursprung i Metronome Film & Television i Finland, har sedan många år en stark ställning på den finska marknaden inom Digital Signage. Bland kunderna finns den stora detaljhandelskedjan Kesko, systembolaget Alko och det statliga spelbolaget RAY. Popcom förvärvas från bolagets VD Jens Helin som också kvarstår i bolaget. Bolaget kommer att byta namn till ZetaDisplay Finland Oy.

- De finska marknaden växer kraftigt och vi har under de senaste åren etablerat samarbete med flera av de stora detaljhandelsföretagen. Affären med ZetaDisplay gör båda parter ännu starkare genom att vi tillsammans kan bygga vidare på våra erfarenheter från såväl Kesko och ICA som många andra ledande detaljhandelsföretag, säger Jens Helin.

ZetaDisplay Finland kommer att erbjuda allt från konceptutveckling, testinstallation och innehållsproduktion till leverans av skärmar, studioprogramvara, drift, övervakning samt PlayOut. Med lokalisering i Helsingfors kommer företaget också att vara koncernens lokala leverantör i Finland när man sluter nordiska leveransavtal. Företaget har sju anställda och en årsomsättning på cirka 8 miljoner kronor. Parterna är överens om att inte uppge köpeskillingen.
_________________________________________________________________________________

2008-08-14