BOKSLUTSKOMMUNIKÉN 2016

Hög tillväxt och framgångar för Zinzino Health

Fjärde kvartalet 2016 var med 149,3 MSEK i totala intäkter försäljningsmässigt det starkaste någonsin för Zinzino AB (publ.). Med stora investeringar i IT- system, nya produkter och introduktion på nya marknader slås tillväxtmålet på 20 % med rejäl marginal, en tillväxt på 29 % efter fjärde kvartalet.

Den svenska marknaden hade över 50 % tillväxt mot föregående år under kvartalet men även Norge, Danmark, Finland och USA visar starka siffror. Det är produktsegmentet Health som växer mest och kan uppvisa en ökning med 41 % jämfört med samma period förra året. Kundbasen fortsätter att öka och har nu passerat över 110 000 kunder. Mycket tack vare förbättrad webbsida och webshop.

”Vi är mycket nöjda med tillväxten 29 % och att vi nådde våra tillväxtmål under det fjärde kvartalet. Det känns ännu bättre med god tillväxt med tanke på att vi har implementerat så många förbättringar i våra försäljningssystem, lanserat nya produkter och öppnat många fler marknader under året som gått”, skriver Dag Bergheim Pettersen (CEO) i sin kommentar till rapporten.

Kvartalet som gått

• Totala intäkter uppgick till 149,3 (115,4) MSEK vilket motsvarade en försäljningstillväxt på 29 % (-1 %).
  • Produktsegmentet Health ökade med 41 % till 91,2 (64,9) MSEK.
  • Produktsegmentet Coffee minskade med 29 % till 17,6 (24,9) MSEK.
  • Dotterbolaget Faun Pharma AS ökade den externa försäljningen med 139 % till 20,8 (8,7) MSEK. Faun Pharma AS är aktivt inom produktion av hälsokost och producerar även flertalet av Zinzinos produkter.
  • Bruttovinsten uppgick 50,9 (42,5) MSEK och bruttovinstmarginalen uppgick till 34,1 % (36,8%).
  • EBITDA uppgick till 4,6 (3,6) MSEK och rörelsemarginalen före avskrivning 3,1 % (3,2 %).

Helåret 2016

• Totala intäkter uppgick till 492,3 (443,8) MSEK vilket motsvarade en försäljningstillväxt på 11 % (22 %).
  • Produktsegmentet Health ökade med 23 % till 323,5 (263,2) MSEK.
  • Produktsegmentet Coffee minskade med 31 % till 63,3 (92,2) MSEK.
  • Faun Pharma AS ökade den externa försäljningen med 45 % till 50,5 (34,8) MSEK.
  • Bruttovinsten uppgick 167,2 (149,3) MSEK och bruttovinstmarginalen uppgick till 34,0 % (33,6 %).
  • EBITDA uppgick till 23,1 (25,6) MSEK och rörelsemarginalen före avskrivning 4,7 % (5,8 %).
  • Likvida medel uppgick på rapportdagen till 23,3 (26,9) MSEK.
  • Styrelsen föreslår oförändrad utdelning 0,25 kr/aktie.

Den kompletta bokslutskommunikén för 2016 finns tillgänglig via länk nedan eller på www.zinzino.se

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn +47 (0) 93 22 57 00

Bilder för fri publicering: Lars Dahlberg, tfn + 46 (0) 70 779 77 70

Certified Adviser: Erik Penser Bank

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl.08.00 den 28 Februari 2017.

Zinzino Nordic AB (publ.)
är ett direktförsäljningsbolag som opererar i hela EU, Norge, Island och i Nordamerika. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe, te och tillbehör.

Zinzino äger det norska kunskapsföretaget BioActive Foods AS och forsknings- och produktionsenheten Faun Pharma AS. Idag har Zinzino ett 100-tal anställda i koncernen. Företaget har sitt säte i Göteborg, och kontor i Helsingfors, Riga och i Florida, USA. Zinzino är ett publikt aktiebolag och aktien är noterad på Nasdaq First North.

Zinzino är ett av Veckans Affärers ”Superföretag 2015” samt en av pristagarna av utmärkelsen ”Årets Gasell 2013” från Dagens Industri.