• Zinzino/

Delårsrapport, juli-september 2016: Hög tillväxt, produktlanseringar och försäljningsrekord i Faun Pharma

Tredje kvartalet för Zinzino AB (publ .) kan sammanfattas med god tillväxt och lönsamhet. Flera viktiga mål har uppnåtts – en tillväxt på 20%, 100 000 registrerade kunder och lansering på 19 nya marknader inom EU. Nya produkter har också lanserats under kvartalet och produktionsanläggningen Faun Pharma i Norge slog försäljningsrekord under oktober månad.

” En viktig milstolpe nåddes i samband med vår 100 000:e kund. Det har tagit oss tio år att nå upp till denna nivå. Vår ambition blir nu att nå nästa hundratusenstreck på mindre än två år. För att göra detta måste vi växa med minst 20 % per år”, skriver Dag Bergheim Pettersen, CEO, i sin kommentar till rapporten.

Kvartalet som gått

• Totala intäkter uppgick till 121,3 (101,3) MSEK vilket motsvarade en försäljningstillväxt på 20% (16%).
  • Bruttovinsten uppgick till 39,5 (30,4)MSEK och bruttovinstmarginalen uppgick till 32,6% (30,0%).
  • EBITDA uppgick till 5,8 (5,3)MSEK och rörelsemarginalen före avskrivning 4,8% (5,3%).
  • God försäljningsutveckling på flera nya marknader inom EU samtidigt som den starka tillväxttrenden fortsatte i Sverige och USA.
  • Lansering av det nya produktsegmentet Zinzino Skin Care med hög potential.
  • Lansering av en nyutvecklad serie ProteinBars.

Ackumulerat januari – september

• Totala intäkter uppgick till 343,0 (321,8) MSEK vilket motsvarade en försäljningstillväxt på 7 % (32%).
  • Bruttovinsten uppgick 116,3 (100,2)MSEK och bruttovinstmarginalen uppgick till 33,9% (31,1%).
  • EBITDA uppgick till 18,5 (22,0)MSEK och rörelsemarginalen före avskrivning 5,4% (6,8%).

Den kompletta delårsrapporten finns tillgänglig via länk nedan eller på www.zinzino.se

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn +47 (0) 93 22 57 00

Bilder för fri publicering: Lars Dahlberg, tfn + 46 (0) 70 779 77 70
Certified Adviser: Erik Penser Bank
www.zinzino.se

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl.09.00 den 15 November 2016.

Zinzino Nordic AB (publ .) är ett direktförsäljningsbolag som opererar i hela EU, Norge, Island och i Nordamerika. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe, te och tillbehör.

Zinzino äger det norska kunskapsföretaget BioActive Foods AS och forsknings- och produktionsenheten Faun Pharma AS. Idag har Zinzino ett 100-tal anställda i koncernen. Företaget har sitt säte i Göteborg, och kontor i Helsinki, Riga och i Florida, USA. Zinzino är ett publikt aktiebolag och aktien är noterad på Nasdaq First North.

Zinzino är ett av Veckans Affärers ”Superföretag 2015” samt en av pristagarna av utmärkelsen ”Årets Gasell 2013” från Dagens Industri.