• Zinzino/

Delårsrapport Zinzino, april-juni 2017: Mycket stark tillväxt på 28% och fullskalig lansering av en ny digital plattform

Andra kvartalet 2017 var tillväxten för Zinzino AB (publ.) stark och slutade på 28%. Förutom att den nya digitala plattformen nu är igång fullt ut har den nya produkten Viva lanserats och marknaden i Schweiz öppnats för försäljning. Flera projekt inom logistik och marknadsföring har också genomförts under kvartalet.

I årsredovisningen förklarade vi hur vi ska utnyttja vår skalbara affärsmodell och att Zinzino ska fördubbla sin omsättning från en halv miljard till en miljard i slutet av 2020.
Vi når potentiellt en miljard kunder på de marknader vi har öppnat, vi har världsledande hälsoprodukter, vi distribuerar våra produkter effektivt genom vårt direktförsäljningskoncept, vi utvecklar och producerar själva på vår produktionsenhet Faun och vi kommer att öppna på nya, intressanta marknader framöver. Allt detta gör att vi ser positivt på våra tillväxtmål om 20%”,
skriver Dag Bergheim Pettersen, CEO, i sin kommentar till rapporten.

Kvartalet som gått

• Totala intäkter ökade med 28% (0%) till 137,3 (107,0) MSEK
  • Zinzinos produktionsenhet Faun Pharma AS ökade den externa försäljningen med 158% till 19,9(7,7) MSEK
  • Produktsegmentet Health ökade med 25% till 93,3 (74,7) MSEK
  • Bruttovinsten för det andra kvartalet uppgick till 37,2 (33,6) MSEK och bruttovinstmarginalen till 27,1% (31,4%).
  • EBITDA för andra kvartalet uppgick till 1,6 (4,6) MSEK och rörelsemarginalen före avskrivning uppgick till 1,2% (4,3%)
  • Slutfört webbprojekt ger ökad digital exponering
  • Försäljningsstart i Schweiz
  • Lansering av Viva – kosttillskottet som bidrar till ökat välmående genom att lindra mental trötthet och utmattning samt främjar en god sömn.

Ackumulerat januari – juni

• Totala intäkter ökade med 22% (1%) till 265,5 (216,8) MSEK
  • Zinzinos produktionsenhet Faun Pharma AS ökade den externa försäljningen med 115% till 36,9(17,2) MSEK
  • Produktsegmentet Health ökade med 21% till 182,5 (151,2) MSEK
  • Bruttovinsten uppgick till 76,2 (72,0) MSEK och bruttovinstmarginalen till 28,7% (33,2%)
  • EBITDA uppgick till 7,3 (12,8) MSEK och rörelsemarginalen före avskrivning uppgick till 2,8% (5,9%)
  • Likvida medel uppgick per rapportdagen till 26,6 (24,0) MSEK
  • Styrelsen vidhåller sin prognos att de totala intäkterna 2017 kommer att uppgå till 540–580 MSEK och att rörelsemarginal före avskrivningar i % beräknas vara i nivå med föregående år.

Den kompletta delårsrapporten finns tillgänglig via länk nedan eller på www.zinzino.se

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn +47 93 22 57 00

Bilder för fri publicering: Marcus Tollbom, tfn + 46 (0) 70-190 03 12

Certified Adviser: Erik Penser bank

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 09.00 den 31 augusti 2017.

Zinzino AB (publ.) är ett direktförsäljningsbolag som opererar i Europa och Nordamerika. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe och te. Zinzino äger norska forskningsbolaget BioActive Foods AS och produktionsenheten Faun Pharma AS. Zinzino har drygt 120 anställda och finns på 33 marknader i Europa och Nordamerika. Företaget har sitt säte i Göteborg, kontor i Helsingfors, Riga, Oslo och Florida, USA. Zinzino är ett publikt aktiebolag, vars aktie är noterad på Nasdaq First North. Zinzino blev 2016 både utnämnt som ett av Veckans Affärers ”Superföretag” och Dagens Industris Gasellföretag