Faun Pharma slår omsättningsrekord i oktober

Omsättningen i Zinzino AB:s (publ.) produktionsanläggning Faun Pharma i Norge fortsätter att öka. Ett målmedvetet arbete med kvalitetsstyrning och gjorda investeringar innebär att anläggningen i Oslo kan uppvisa en tillväxt på 4,8 mSEK i oktober.

Faun Pharmas omsättning i oktober innebär försäljningsrekord och en tillväxt på 4,8 mSEK jämfört mot föregående år. Omsättningen under oktober låg på totalt 10,1 mSEK och orderreserven på över 30 mSEK. Av de 10,1 mSEK var 1,6 mSEK intern omsättning i Zinzino.

- Vi börjar nu se effekterna av vårt strategiska arbete med kvalitetsstyrning och ISO9001-certifiering. Vi har också investerat i personal, maskiner och utrustning och från och med oktober infört tvåskift i produktionen. Två nya företag, Orkla och Norsk Medisinaldepot har inlett testproduktion hos oss. Båda två innebär en stor potential för Faun Pharma, säger Erlend Strømnes, MD Faun Pharma.

Tidigare i år fick Faun Pharma kontraktet på hela norska Proteinfabrikkens produktion. Ett treårigt avtal med ett förväntat värde på över 30 mSEK och en produktionsökning med 500 – 600 ton. Prognoserna visar att Faun Pharma kommer att fortsätta att växa och flera nya interna projekt har också startat för en ökad grad av automatisering i produktionen och effektivisering av produktionshastigheten.

- Den starka omsättningen är en viktig förutsättning i vår resa mot vårt finansiella mål vilket inkluderar en omsättning mellan 470 mSEK och 520 mSEK 2016. Vi har fortsatt fokus på kvalité och utveckling av nya produkter och har som mål att den genomsnittliga tillväxten av försäljningen i Zinzino ska vara minst 20 % under perioden 2016 till 2018, säger Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino.

INFORMATION OM FÖRETAGET: Zinzino grundades under namnet Zinzino Holding under hösten 2007. Under 2009 förvärvades bolaget, dels genom en apportemission under våren, dels genom en riktad nyemission, 93% av aktiekapitalet och 97% av rösterna i Zinzino Nordic AB. Zinzino Nordic är ett säljbolag som använder fristående distributörer som marknadsför och säljer produkter via kommission genom så kallad direktförsäljning.

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn +47 (0) 93 22 57 00

Bilder för fri publicering: Lars Dahlberg, tfn + 46 (0) 70-779 77 70
Certified Adviser: Erik Penser Bank
www.zinzino.se

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl.15.30 den 4 November 2016.

Zinzino Nordic AB (publ
.) är ett direktförsäljningsbolag som opererar i hela EU, Norge, Island och i Nordamerika. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe, te och tillbehör.

Zinzino äger det norska kunskapsföretaget BioActive Foods AS och forsknings- och produktionsenheten Faun Pharma AS. Idag har Zinzino ett 100-tal anställda i koncernen. Företaget har sitt säte i Göteborg, och kontor i Helsinki, Riga och i Florida, USA. Zinzino är ett publikt aktiebolag och aktien är noterad på Nasdaq First North.

Zinzino är ett av Veckans Affärers ”Superföretag 2015” samt en av pristagarna av utmärkelsen ”Årets Gasell 2013” från Dagens Industri.