• Zinzino/

Faun Pharma tecknar leverantörsavtal med Proteinfabrikken – ökar produktionen av proteinprodukter med 500 – 600 ton per år

Zinzino AB:s (publ.) produktionsanläggning Faun Pharma tar över produktionen av norska Proteinfabrikkens samtliga produkter. Det innebär en ökning av produktionen med 500-600 ton per år, vilket ökar intäkterna för Faun Pharma under andra halvåret 2016 med cirka 5 miljoner norska kronor. Avtalet är tecknat på tre år med ett förväntat värde på över 30 miljoner norska kronor.

Faun Pharma har sedan tidigare producerat ett antal av Proteinfabrikkens produkter och tack vare ett fokuserat arbete med produktutveckling och ökad kvalitet i produktionen med bland annat ISO9001-certifiering väljer nu Proteinfabrikken att överlåta all produktion av sina proteinprodukter till Zinzinos produktionsanläggning, Faun Pharma.
– Vi är naturligtvis väldigt stolta och glada över att Proteinfabrikken ger Faun Pharma förtroendet att producera deras samtliga proteinprodukter. Det är samtidigt ett fantastiskt kvitto på att vårt kvalitetsarbete lyckats och att vi producerar produkter av världsklass, säger Dag Bergheim Pettersen, CEO på Zinzino.

Proteinfabrikken är störst i Norge på proteinprodukter och omsätter cirka 120 miljoner norska kronor. Det strategiska beslutet att låta Faun Pharma ta över all produktion möjliggör att Proteinfabrikken kan fokusera på att fortsätta att växa och expandera på den nordiska marknaden.
– Vi har varit mycket nöjda med det samarbetet vi haft och därför överlåter vi nu all vår produktion av proteinprodukter till Faun Pharma. Detta kommer frigöra tid för oss att fokusera på marknadsföring och försäljning och vi kan känna oss trygga med att Faun Pharma producerar våra produkter med bästa möjliga kvalitet. De är ett kompetent team som varje dag arbetar för ökad kvalitet och det är precis det som vi vill ge våra kunder, säger Bjørn Kenneth Hansen, vd på Proteinfabrikken.

I samband med att produktionen överläts sålde Proteinfabrikken sin produktionsenhet till Faun Pharma. En enhet som nu kommer att producera både Proteinfabrikkens och Zinzinos produkter.
– Jag ser det här samarbetet som mycket bra för båda parter. Proteinfabrikken kan fokusera på sin verksamhet och vi kan garantera dem en mycket hög produktkvalitet. Samtidigt kan vi fortsätta att förbättra vår produktion och utveckla nya produkter för Zinzino och Proteinfabrikken, säger Erlend Strømnes, MD på Faun Pharma.

För ytterligare information:

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn +47 (0) 93 22 57 00
Erlend Strømnes, MD Faun Pharma, tfn +47 (0) 98 26 81 32
Anders Ekhammar, tfn +46 (0) 707 462 579, www.zinzino.se

Zinzino AB är ett av de ledande direktförsäljningsbolagen, representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Litauen, Lettland, Estland, Polen, Holland, Tyskland, USA och Kanada. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe, te och tillbehör. Zinzino erbjuder kunderna produkter där kvalitet, miljö, hälsa och en känsla av vardagslyx står i centrum. Zinzinos värderingar präglas av hög kvalitet, närhet till kunden och fokus på aktiv produktutveckling. Produkterna marknadsförs via direktförsäljning. Zinzino äger det norska kunskapsföretaget BioActive Foods AS och forsknings- och produktionsenheten Faun Pharma AS. Sedan år 2005 är Zinzino generalagent för det fransk-belgiska kaffehuset Rombouts & Malongo. Idag har Zinzino ett 90-tal anställda i koncernen. Zinzino har sitt huvudkontor i Göteborg, en fabrik i Oslo och kontor i Oslo, Florida samt Helsingfors.