Svenska Zinzino tar grepp om Europa – etablerar verksamhet i Tyskland

Zinzino AB (publ), ett av världens ledande direktförsäljningsbolag inom funktionell mat och kaffe, fortsätter att växa i Europa och etablerar nu verksamhet i Tyskland – Europas största marknad för direktförsäljning.
– Tyskland kommer att bli en mycket viktig marknad för oss. Det är Europas största marknad och vår etablering kommer stärka vår position i Europa, säger Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino AB.

Zinzino har en snabb geografisk expansionstakt där Europa och Nordamerika varit i fokus. I slutet av 2015 etablerade Zinzino verksamhet i Kanada efter en framgångsrik tid i USA. Bolaget har lagt stort fokus på att säkerställa verksamheten för fortsatt expansion både geografiskt och produktmässigt. Förvärven av Faun Pharma AS och BioActive Foods AS har gjort att Zinzino kontrollerar hela kedjan från forskning och utveckling till produktion och analys. Det medför lägre kostnader och större kontroll som skapar positiva synergier genom hela kedjan ända fram till slutkonsument.

– Det förberedande arbetet har varit en förutsättning för att vi ska kunna expandera. Nu när vi går in i ett av Europas största länder krävs det att vi har muskler och system som klarar det och det vet jag att vi har nu. Samtidigt är det viktigt för oss att hela tiden kunna erbjuda nya och bättre produkter till våra kunder. Tyskland är störst i Europa på direktförsäljning och är därmed vana vid den här typen av försäljning. Samtidigt är tyskarna köpstarka och har ett stort intresse för hälsa, vilket gör att de snabbt kommer förstå våra produkter, säger Dag Bergheim Pettersen.

Under de tre till fem kommande åren ser Zinzino att Tyskland kommer att vara Zinzinos största marknad i Europa.
– Vi har redan ett hundratal möten med potentiella partners inplanerade och vi ser verkligen fram emot att ta hand om den tyska marknaden med full kraft och fortsätta vår expansion i Europa. En snabb geografisk expansion ligger helt i linje med Zinzinos tillväxtstrategi. Expansion tillsammans med att fokusera på att öka antalet kunder på existerande marknader ska få Zinzino att nå sin vision, att år 2020 ha en miljon kunder världen över, säger Dag Bergheim Pettersen.

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn +47(0) 93 22 57 00
Fredrik Nielsen, CFO Zinzino, tfn +46 (0) 707 900 174
Bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn +46 (0) 707 462 579
Certified Adviser: Erik Penser bankaktiebolag
www.zinzino.se

Zinzino AB är ett av de ledande direktförsäljningsbolagen, representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Litauen, Lettland, Estland, Polen, Holland, Tyskland, USA och Kanada. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe, te och tillbehör. Zinzino erbjuder kunderna produkter där kvalitet, miljö, hälsa och en känsla av vardagslyx står i centrum. Zinzinos värderingar präglas av hög kvalitet, närhet till kunden och fokus på aktiv produktutveckling. Produkterna marknadsförs via direktförsäljning. Zinzino äger det norska kunskapsföretaget BioActive Foods AS och forsknings- och produktionsenheten Faun Pharma AS. Sedan år 2005 är Zinzino generalagent för det fransk-belgiska kaffehuset Rombouts & Malongo. Idag har Zinzino ett 90-tal anställda i koncernen. Zinzino har sitt huvudkontor i Göteborg, en fabrik i Oslo och ett kontor i Oslo, Florida samt Helsingfors.