ZINZINO AB (PUBL): PRELIMINÄR FÖRSÄLJNINGSRAPPORT ANDRA KVARTALET 2017

Stark försäljningstillväxt under andra kvartalet; intäkterna ökade 27% mot föregående år

Zinzinos totala intäkter för andra kvartalet 2017 uppgick till 135,6 (107,0)* MSEK vilket motsvarade en försäljningstillväxt på 27% jämfört med motsvarande period 2016.

Ackumulerat för januari-juni 2017 uppgick de totala intäkterna till 263,8 (216,8)* MSEK vilket motsvarade en ökning med 22%.

Försäljningsökningen beror på ett flertal faktorer:

• Produktsegmentet Health ökade under kvartalet med 26% till 93,8 (74,5) MSEK.
  • Zinzinos produktionsenhet Faun Pharma AS ökade den externa försäljningen under kvartalet med 149% till 19,2 (7,7) MSEK.
  • Flera marknader visade stark tillväxt. De nyetablerade EU-marknaderna ökade sammanlagt med 201%. Litauen ökade under kvartalet med 54%, Tyskland ökade med 53% och de omsättningsstarka marknaderna Sverige och Finland ökade med 50% respektive 34%.

* Jämförelsetal justerade med hänsyn till ny redovisningspolicy avseende valutarelaterade intäkter och kostnader

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn + 47 (0) 93 22 57 00

Bilder för fri publicering: Marcus Tollbom, tfn + 46 (0) 70-190 03 12

Certified Adviser: Erik Penser bank

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 12.00 den 4 Juli 2017.

Zinzino AB (publ.) är ett direktförsäljningsbolag som opererar i Europa och Nordamerika. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe och te. Zinzino äger norska forskningsbolaget BioActive Foods AS och produktionsenheten Faun Pharma AS. Zinzino har drygt 120 anställda och finns på 33 marknader i Europa och Nordamerika. Företaget har sitt säte i Göteborg, kontor i Helsingfors, Riga, Oslo och Florida, USA. Zinzino är ett publikt aktiebolag, vars aktie är noterad på Nasdaq First North. Zinzino blev 2016 både utnämnt som ett av Veckans Affärers ”Superföretag” och Dagens Industris Gasellföretag