Vendels Fiberförening och Zitius fibrerar landsbygden tillsammans

Report this content

Ett väl utbyggt bredband är en grundförutsättning för att man, oavsett var man bor i landet, ska vara en del av det digitaliserade samhället.

Utifrån det har regeringen satt upp målet att 90 % av alla hushåll och företag i Sverige ska ha tillgång till 100 Mbit/s till år 2020.

För att även hushåll och företag i Vendel ska ha åtkomst till den nya tekniken har man bildat en fiberförening. Den har tidigare ingått ett avtal med Zitius Service Delivery AB, ett bolag i Teliakoncernen, där Zitius arbetar för att se till att landsbygdshushållen i kommunen får fiber. I Vendels Fiberförening har ambitionen varit hög för att se till att så många medlemmar som möjligt ska få tillgång till fiber. Närmare 85% av hushållen har anmält intresse för att ansluta sin fastighet.    Nu är entreprenören med grävmaskiner på plats för att starta grävningarna innan tjälen slår till.

- Avtalet med Zitius är ett sätt för oss att få så många som möjligt av våra medlemmar att få alla de fördelar som fiberaslutning och digitaliseringen innebär. Detta är inte minst viktigt med tanke på framtidens kommunikationstjänster, som exempelvis vård och omsorg som blir alltmer digital”, säger Hans Eklund, vice ordförande i Vendels Fiberförening, i en kommentar.

-Vi är mycket stolta från föreningen att projektet nu är i gång på riktigt med grävning och fiberutrullning, fortsätter han. Att bo på landsbygden men ändå ha samma förutsättningar
till kommunikation som på större orter – det är livskvalitet!

-Stora delar av Sverige består av landsbygd och vi på Zitius tycker det är viktigt att oavsett om man bor på landsbygd eller i städer, att hushållen har möjlighet till fiber som möjliggör exempelvis en mycket bra bredbandsuppkoppling, säger Haval van Drumpt, Zitius VD.

-Med fiber från Zitius erbjuds kunderna en öppen fiberlösning med full valfrihet där alla tjänsteleverantörer konkurrerar på lika villkor, vilket vi tycker är mycket viktigt att kunna erbjuda våra kunder, fortsätter han.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Eklund, Vice Ordförande Vendels Fiberförening
Tfn: 070-7647596, e
post: hans.eklund@karbyvendel.se

Anna Lyckner, Pressansvarig Zitius Service Delivery AB
Tfn: 070-302 76 83, e
post: anna.lyckner@zitius.com

Detta är Vendels Fiberförening
Vendels Fiberförening  är en intresseorganisation för utbyggnad av fiberoptiska bredbandsnät i Vendel omfattande drygt 360 fastighetsanslutningar. Det geografiska området inbegriper ren landsbygd i den södra delen av Tierps kommun.

Detta är Zitius Service Delivery AB
Zitius är Sveriges största kommunikationsoperatör och erbjuder öppna nätlösningar för stadsnät, landsbygd, privata och allmännyttiga fastighetsbolag samt bostadsrättsföreningar och andra nätägare. Zitius har över 230 000 kontrakterade hushåll. Företagets öppna modell innebär full konkurrens och ger ett brett utbud av tjänster inom TV, bredband och telefoni från de starkaste leverantörerna. Zitius har sedan maj 2014 Telia Company som ägare.