MTV Produktion framgångsrikt i Cannes

MTV Produktion framgångsrikt i Cannes MTV Produktion AB har fått nya order till ett sammanlagt värde av ca 8 MSEK. För det svenska produktionsbolaget handlar det om en beställning på dokusåpan Popstars för Kanal 5. Produktionen startar omedelbart. Nytt för säsong två är att större utrymme ges till castingmomentet. Casting sker i Göteborg, Växjö, Malmö, Umeå och Stockholm med start den 14 november. MTV-koncernens rättighetsbolag MTV International har i samband med MIPCOM i Cannes sålt tio optioner på inköpta och egenutvecklade format. TV Danmark samt produktionsbolag i Tyskland, Holland, Australien och Nya Zeeland har köpt formatet "Super Sellers". "Back to the street" är sålt till ungerska TV2 samt till Israel, Italien och Holland och konceptet "Tax-free Saturday" är sålt till såväl Israel som Tyskland. Italienska TV-kanalen Raidue tecknade option på "Lovers or Liars" och franska Blue Planet Entertainment köpte MTV Produktions egenutvecklade sitcom "En ängels tålamod", som för närvarande sänds på svenska TV 4. MTV International har tidigare huvudsakligen representerat egenutvecklade rättigheter. Nu säljer man även internationella format och den långsiktiga strategin är att bli ett oavhängigt distributionsbolag. - Vi kunde på mässan notera en tydlig nedgång i den hårda realitygenren. I dessa orostider vänder man tillbaka till familjeorienterad underhållning. Vår satsning på enkla, charmiga feel good-format visade sig vara en klok positionering på årets Cannes- mässa, säger Jacob Houlind, chef MTV International. Styrelseförändringar: Det har skett vissa förändringar i MTV Produktion AB:s styrelse. Peter Sandberg har, på grund av intressekonflikt, på egen begäran avgått som styrelseledamot, och Johan Westman har lämnat sin plats som styrelsesuppleant sedan han utsetts till programchef på Kanal 5. Frågor besvaras av: Jacob Houlind Mikael Wallén Carin Hjulström-Livh chef MTV International Vice VD CIO + 45 28 18 00 99 0704 - 31 21 15 0704 - 31 21 78 MTV Produktion producerar för närvarande bl a Gladiatorerna och Mullvaden i Sverige, Grisk och Tvekampen i Danmark samt TV 2 hjelper deg och Muldvarpen i Norge. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00450/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00450/bit0001.pdf