SVT beställer ny säsong av Riket från Jarowskij, ett bolag inom koncernen MTV Produktion (u n ä till Zodiak Television)

Idag fattade SVT beslutet att beställa ytterligare en säsong av storsatsningen Riket från produktionsbolaget Jarowskij, som sedan september 2004 ingår i koncernen MTV Produktion (u n ä till Zodiak Television.)

Redan när endast tre av tolv avsnitt har visats gör SVT en nybeställning av programserien Riket som ser ut att bli en stor succé och kan komma att bli en riktig långkörare. ”Vi är jätteglada att SVT delar vår starka tro på formatet och vi har redan börjat med utvecklingen och att bestämma en ny tidsepok” säger Johannes Jensen, programchef Jarowskij. Riket har under de tre första veckorna varit lördagskvällarnas mest sedda program på samma tid som den tidigare SVT-succén Expedition: Robinson huserade. Riket har i genomsnitt haft 1 225 000 tittare att jämföras med de tre första programmen av Expedition: Robinsons 1997 som lockade 1 068 000 tittare. ”SVT:s beställning av en ytterligare säsong av Riket sätter en framgångsstämpel på formatet och borgar för fortsatta försäljningsframgångar internationellt”, säger Patrick Svensk, VD MTV Produktion. ”Vi är ännu i starten av första omgången och responsen kring programmets innehåll har varit mycket bra och tittarsiffrorna är lovande. Därför känns det roligt att nu kunna dra igång säsong två”, säger Leif Jakobsson, programdirektör SVT. Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij och Kajak i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Polen. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i drygt 50 länder. Zodiak Television är noterat på Stockholmsbörsen (MTVP B.)