Tre strategiska order för MTV Produktion AB

Tre strategiska order för MTV Produktion AB Det svenska TV-produktionsbolaget MTV Produktion har tecknat tre nya strategiska order för tre olika TV-kanaler - en serie internationellt framgångsrika underhållningsprogram för TV 4, en stor musikgala för ZTV och TV 3 och sex program kallade "Blåsningen guld" för TV 3. Det totala värdet på dessa tre order är ca 4 MSEK, men det strategiska värdet är stort. Dessa order ska ses i ljuset av det avtal MTV Produktion kunde offentliggöra den 21 september, då det stod klart att MTV Produktion tecknat den största enskilda ordern i den skandinaviska TV-branschen någonsin gällande leverans av nyheter för SBS-ägda TVNorge i fem år, till ett totalt värde av 230 MSEK (tvåhundratrettio miljoner kronor). Ordern för TV 4 gäller produktion av underhållningsprogrammet Robotwars. Ordern omfattar 23 episoder. Den svensk-engelska produktionen görs i samarbete med Mentorn International. Programmen spelas in i England med brittiska robotar och tävlingsdeltagare, men programledare och kommentator är svenska och efterbearbetningen görs i Sverige. - Vårt mål är att så snart som möjligt göra det här till en helsvensk produktion, på samma sätt som vi gjort med Gladiatorerna, och därför är det här projektet strategiskt viktig. Dessutom är det ett otroligt underhållande program, säger vice VD Mikael Wallén, som är chef för det svenska produktionsbolaget. Det är också klart att MTV Produktion ska producera den stora musikgalan Swedish Hit Music Awards som direktsänds inför 6 000 personer i Scandinavium i Göteborg den 11 november. Galan kommer att gästas av dagsaktuella internationella artister som Wycleff Jean. Att MTV Produktion fått förtroendet att producera evenemanget beror på att bolaget framgångsrikt har producerat ZTV:s direktsända program Toppen och Hultsfred. Galan kommer att sändas både i ZTV och TV 3. - Det här är ett stort arrangemang som troligen blir årligen återkommande, så även här ser vi en långsiktigt intressant utveckling, fortsätter Mikael Wallén. Den tredje ordern gäller sex entimmesprogram för TV 3 under namnet Blåsningen guld. Serien bygger på tidigare säsonger av MTV Produktions framgångsrika program Blåsningen. I programserien lanseras också en tävling där tittarna kan skicka in sina bästa videoklipp. Frågor besvaras av: Olle Langenius Mikael Wallén Carin Hjulström-Livh CEO Vice VD CIO 0704 - 31 21 77 0704 - 31 21 15 0704 - 31 21 78 MTV Produktion producerar för närvarande bl a Gladiatorerna och Mullvaden i Sverige, Grisk och Tvekampen i Danmark samt TV 2 hjelper deg och Muldvarpen i Norge. MTV PRODUKTION AB (Publ), 433 87 JONSERED, HEMSIDA: www.mtv.se TEL (46) 31 721 21 00, FAX (46) 31 795 73 48 STYRELSENS SÄTE: GÖTEBORG, ORGANISATIONSNR: 556333-4662 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/03/20011003BIT00510/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/03/20011003BIT00510/bit0001.pdf