11. sept. har erhvervsmand, astrofysiker Jørgen Rossen fløjet 90 gange rundt om solen

Han har stået bag utallige ejendoms- og virksomhedshandler gennem en mæglerkarriere, der har spundet seks årtier. Men han er også en alsidig astrofysiker, initiativrig idémand og ustoppelig projektmager, der aldrig står stille - og som har overværet lidt af hvert. Onsdag 11. septemer 2019 fylder utrættelige Jørgen Rossen 90 år og genudgiver sin populærvidenskabelige bog om »Verdensrummet & Vi«.

Pressemeddelelse, Rossen Denmark ApS: Som en dansk Forrest Gump har Jørgen Rossen på finurlig vis og i al ubemærkethed været vidne til og indtrådt i kulissen af mange historiske sammenhænge gennem sit lange liv - og enkelte gange med en finger i spillet. Rossen bliver født 11. September 1929 blot uger før krakket på Wall Street og vokser op i et iværksætterhjem på Frederiksberg med mange op- og nedture, og under besættelsen undgik han selv det delvist fejlslåede Shellhusbombardement, der ramte Frederiksberg Allé, hvor han gik i skole.

Efter krigen uddanner Rossen sig som civilingeniør og immigrerer i 1956 til USA, hvor han slår sig ned i først Yellow Springs, Ohio og siden Chicago og New York City. Her bliver han gift og får børnene Eric og Anita med botaniker, etnograf, Dr. Jane Mink, bliver amerikansk statsborger og ansættes hos General Foods - i dag Kraft, Inc. Under vingerne af sin mentor, den amerikanske fødevareekspert Clarence Francis, stiger Rossen hurtigt i graderne og bliver teknisk konsulent med ansvar for virksomhedens fabrikker i Mexico, Venezuela samt Cuba, som han ankommer til midt under revolutionen samme år som Castro afsætter Batista fra magten (1959).

Astronomi og ejendomme

Med John F. Kennedys månetale og rumkapløbet bliver Jørgen Rossen alvorligt optaget af livets store spørgsmål og beslutter sig for at rejse hjem for at forfølge en magisterkonferens i astrofysik ved Københavns Universitet, som han færdiggør i 1968. Han udgiver herefter to populærvidenskabelige bøger om astronomi, Orientering i Verdensrummet (1969) samt Verdensrummet & Vi med kemikeren Poul Bergsøe (1972), mens han sideløbende skifter branche og går ind i mæglerverdenen, der bliver karrierens højdepunkt.

Han stifter i 1967 mæglervirksomheden Rossen & Sadolin -senere Sadolin & Albæk, i dag del af Colliers- med skolekammeraten Pelle Sadolin med speciale i køb & salg af ejendomme og virksomheder. Gennembruddet kommer i 1969 med salget af Premier Is, og herefter følger stribevis af succesfulde handler op gennem 70erne og 80erne med bl.a. Palace Hotel, Domus Vista samt opførslen af Cityarkaden i København, som Rossen bliver medejer af. Sadolin ønsker imidlertid at fokusere på køb og salg af erhvervsejendomme i København, hvorfor Rossen går solo med egen international konsulent- og mæglervirksomhed i 1982.

Egtofte og H.C. Andersen-huset

Efter endt ægteskab med Jane Mink køber han i 1981 den tidligere B&W-chef Jan Bonde-Nielsens palæ Egtofte i Vedbæk, hvor han flytter ind; først kort med den verdenskendte dansk-bulgarske koncertpianist Assia Zlatkova, og siden med fotograf, billedkunstner, forfatter Suste Bonnén, som han bliver gift og får drengene Nicolai og Sophus med. Egtofte lægger de næste 12 år rammen om Rossens tilstedeværelse i dansk erhvervs- og kulturliv samt mediebilledet med talrige musikarrangementer, der bringer kendisser, kunstnere og musikere fra ind- og udland til Vedbæk. Selv beskriver han perioden som den lykkeligste i hans liv og indgiver i samme periode sit amerikanske statsborgerskab.

Rossens engagement i kulturlivet kulminerer, da han i 1989 køber ejendommen Nyhavn 69 for at stifte et H.C. Andersen museum i København. Projektet realiseres i 1990 under pomp og pragt og med udstedelsen af en H.C. Andersen-pris med inspiration fra Nobelprisen, som Rossen når at tildele skuespillerne Max von Sydow og Liza Minelli under celebre ceremonier. Tredje modtager bliver Steven Spielberg, omend museet må lukke i 1992 inden tildelingen, da det socialdemokratiske bystyre i København ikke vil støtte projektet, som Rossen nødtørftigt må finansiere af egne, pressede lommer. Festen i Nyhavn slutter, mens Rossen i 1993 skilles med Suste Bonnén og flytter fra Vedbæk til Stockholmsgade i København, hvor han bor i dag.

Nøglen til et langt og lykkeligt liv

De sidste 26 år har Jørgen Rossen gennem sine 70ere og 80ere fortsat været aktiv i den danske M&A-verden, hvor han bl.a. har stået bag salget af amerikanske National Cleaning Company til ISS og stiftelsen af den skandinaviske vækstbørs IM-Markedet sammen med bl.a. Poul Schlüter, omend det primære fokus har været familien, eventyrrejser og evnen til konstant at stille sig selv nye udfordringer: Som 70-årig begynder Rossen at stå på rulleskøjter, spille golf og studere fransk, som 80-årig på svømning og styrketræning, og som 83-årig besvarer han boligmanglen i København med søsættelse af foreningen ISCC, der på 7. år kæmper for at anlægge en studenterby på Amager. Som 86-årig vender Jørgen Rossen imidlertid tilbage til astronomien for at genudgive sin anden bog i en revideret soloudgave med den spørgende titel Verdensrummet & Vi - Er vi alene? Spørgsmålet sondrer han over i bogen, der udkommer på www.saxo.com i forlængelse af Rossens 90 års fødselsdag:

»The answer my friend is blowing in the wind. Menneskeheden har mange problemer at kæmpe med for at overleve her på kloden, og vejen går gennem uddannelse. Det er aldrig for sent at lære; nysgerrigheden er vor drivkraft, og Universet er fuldt af mysterier, der venter på, at vi går på opdagelse - vi er kun ved begyndelsen af udforskningen af solsystemet og Verdensrummetrummet. Nøglen til et langt og lykkeligt liv er aldrig at stå stille eller gå på pension«, udtaler Jørgen Rossen, der fejrer 90 års dagen til stor fest med famile og venner i København.

- Rossen Denmark ApS, 10/09/19