• Breaking.dk/

Dansker scorer internationalt topjob i global koncern: “Vi er overbeviste om, at han vil klare sig godt med det nye ansvar”

Danske Peter Laursen er tiltrådt som Chief Operating Officer (COO) i tyske DEKRA, der med filialer i over 60 lande er blandt verdens største sikkerhedsvirksomheder.

Pressemeddelelse, DEKRA: Med forretningsaktiviteter i over 60 lande og fokus på tryghed på både veje, arbejdspladser og i private hjem er tyske DEKRA blandt verdens største sikkerhedsvirksomheder - og nu bliver det en dansker, der får det daglige ansvar for koncernens over 48.000 medarbejdere:

Danske Peter Laursen er nemlig udnævnt til Chief Operating Officer (COO) for DEKRA og får derudover til ansvar at styrke koncernens globale position og forbedre resultaterne via en plads i koncernledelsen, lyder det i en udtalelse fra koncernens bestyrelsesformand:

"DEKRAs vision er at blive den førende globale kraft inden for sikkerhed og bæredygtighed. De seneste ændringer i sammensætningen af direktionen er designet til at fremme vores strategiske vækstplaner og fremskynde eksekverings-tempoet. Peter Laursen er det perfekte valg til denne rolle, og vi er glade for at kunne byde ham velkommen som vores nye COO og medlem af koncernledelsen - vi er overbeviste om, at han vil klare sig godt med det nye ansvar", fortæller Stefan Kölbl, bestyrelsesformand i DEKRA.

Dygtig forretningsudvikler skal fremme vækstplaner

Peter Laursen er hentet internt i den verdensomspændende koncern, som han har været ansat i gennem de seneste ti år - senest som direktør for koncernens aktiviteter i Nord- og Vesteuropa, hvor DEKRA er repræsenteret i 12 lande, og hvor han har formået at lave turnarounds i flere af koncernens virksomheder, der tidligere har underperformet på grund af eksterne udfordringer, herunder påvirkninger af den nuværende geopolitiske situation, inflation samt flaskehalse i forsyningskæden. Som direktør for DEKRA Danmark har han udvidet koncernens position med flere forretningsområder, hvilket har resulteret i en tocifret salgsvækst i de seneste år.

Som DEKRAs nye COO vil han føre tilsyn med virksomhedens seks forretnings-regioner, som omfatter juridiske enheder og aktiviteter i 60 lande på alle kontinenter. Herudover får han også det globale ansvar for salg og marketing, og det er et ansvar, som Peter Laursen ser stort frem til at tage på sig, hvor særligt vækstregioner i Nordamerika og Asien vil være i fokus:

“Vi er markedsledende i Europa, og skal nu for alvor i gang med vores vækst-rejse i Asien og Nordamerika, og her glæder jeg mig utroligt meget til at få DEKRA til at blive den foretrukne partner for vejsikkerhed i Asien og USA, hvor der er et kæmpe potentiale. Selvom vi i forvejen er en stor global koncern, er det en helt utroligt spændende vækstrejse, som vi står over for i markedet, og det ser jeg enormt frem til at stå i spidsen for”, lyder det fra Peter Laursen.

- DEKRA, 1/5/23