Legendarisk jazzværtshus reddet: “Vi vil selvfølgelig føre historien og traditionerne videre omend med bedre styr på økonomien”

Københavnerne kan ånde lettet op: Efter at det i oktober meddeltes, at det ikoniske jazzværtshus Hvide Lam i København måtte lukke, træder bar-gruppen Rekom nu til som nye ejere, hvilket vækker glæde hos både likvidator og stedets mangeårige bestyrer. Hvide Lam genåbner torsdag 21. november kl 11.00.

Pressemeddelelse, Restaurations Kompagniet Øst A/S: I over 200 år har værtshuset Hvide Lam slukket gæsternes tørst fra adressen på Kultorvet 5 i København, men i oktober så det lille stykke Danmarkshistorie ud til at måtte lukke, da selskabet bag blev sendt til tvangsopløsning. Nu træder Nordens største bar-gruppe Rekom imidlertid til for at redde værtshuset, og fra de nye ejere lyder det, at man vil fortsætte stedet i den rette ånd, når man genåbner jazzbaren torsdag den 21. november kl 11.00:

»Hvide Lam er en institution i Københavns kulturliv, og vi er meget beærede og glade for at kunne overtage beværtningen, som vi vil behandle med respekt for stedets ånd. Hvide Lam har ligget i hjertet af København siden englændernes bombardement i 1807, så vi vil selvfølgelig føre historien og traditionerne videre omend med bedre styr på økonomien - så københavnerne også kan få øl og jazz de næste 200 år«, udtaler Adam Falbert, CEO i Rekom, der ejer og driver flere end 100 barer og værtshuse i hele Norden.

Mange interesserede købere

Spørger man likvidator Henrik Selchau Poulsen fra advokathuset Bruun & Hjejle, har der været stor interesse for Hvide Lams fremtid fra både bekymrede københavnere og stamgæster - men også fra flere interesserede købere:

»Siden driften blev indstillet, og man var nødt til at fritstille de ansatte, har vi oplevet mange henvendelser fra personer, der var bekymrede for Hvide Lams fremtid. Vi er derfor glade for, at det efter en salgsproces, hvor mange har været interesserede i at overtage stedet, er lykkedes at sælge til en seriøs og professionel aktør som Rekom, der vil genåbne og videredrive Hvide Lam som jazzværtshus, ligesom vi kan håbe, at der er grundlag for, at nogle af de fratrådte medarbejdere kan få ansættelse i det nye setup. Vi ønsker Rekom alt det bedste i den forbindelse«, udtaler advokat Henrik Selchau Poulsen.

Den gamle bestyrer fortsætter

En af de ansatte, som allerede nu kan se frem til at genoptage sit arbejde på Hvide Lam, er stedets mangeårige bestyrer Mia Louise Søgaard Pedersen, der har arbejdet på stedet i 6,5 år under skiftende ejere. Hun er et kendt ansigt blandt stamgæsterne og ser frem til igen at servere øl:

»Jeg er virkelig glad for, at Hvide Lam er blevet reddet, og at Rekom træder ind som nye ejere. Rekom og jeg har været helt enige om at fortsætte stedet i den gamle ånd - så de ændringer, der kommer, vil kun være forbedringer af det eksisterende værtshus. Man ville aldrig kunne tage et sted som Hvide Lam og gøre det til noget helt nyt. Det er jo bare et historisk sted, og det bliver dejligt at kunne åbne dørene op igen og sige velkommen til både gamle og nye gæster«, slutter Mia Louise Søgaard Pedersen.

- Restaurations Kompagniet Øst A/S, 19/11/19

For yderligere information, kontakt Nicolai Rossen på rekom@rossen.com eller +45 20729972.